Til rally med Roar

Roar Eriksen fra Hørsholm skal for fjerde gang køre 3000 kilometer i det berømte Monte Carlo Rally, der begynder i København om to dage

Artiklens øverste billede
Roar Eriksen(venstre) og Henning Hjorth deltager for fjrde gang i det 3000 kilometer lange Monte Carlo Rally, der har start i Tivoli torsdag.

Det er to garvede herrer, der den 28. januar sætter sig ind i en nyindkøbt Ford Escort RS 2000 for at køre 3000 kilometer fra København til Monte Carlo.
Henning Hjorth og Roar Eriksen fra Hørsholm deltager for fjerde gang i det berømte Monte Carlo Rally, hvor 340 kørere dyster om en topplacering på en 3000 kilometer lang strækning gennem bjerge, is og sne med endestation i Monte Carlo.
Roar Eriksen har tidligere deltaget i motorløb, men holdt pause i cirka 20 år, inden han kastede sig over rallykørsel.
"Det spændende ved konkurrencen er ideen om, at man kører med fastgjort gennemsnitshastighed på offentlig vej, der ikke er afspærret," siger 53-årige Roar Eriksen, som sammen med makkeren, 60-årige Henning Hjorth, har trænet og forberedt sig i det sidste halve år.
Vinderen af Monte Carlo Rally er den, der er bedst til at holde gennemsnitshastigheden på 50 kilometer i timen.
"Det lyder nemt nok at holde sig på 50 kilometer i timen, men på franske snoede bjergveje med is og sne bliver det mere et hastighedsrally, så det handler i virkeligheden også om, hvem der kan køre bedst i bjergene," siger Roar Eriksen.

Større chance med ny bil

De sidste tre år har makkerparret kørt i en MG B og blev nummer 71 i 2009, men med nyerhvervelsen Ford Escort RS 2000 fra 1977 håber de på en bedre placering.
"Den gamle bil var svær at køre i bjerge, men den nye bil fik vi sidste sommer, og Henning har bygget den helt om, så vi håber, at den bedre kan klare bjergturen," siger Roar Eriksen.

Roar navigerer

Ruten fik rallykørende allerede i begyndelse af december, og Roar Eriksen og Henning Hjorth har en servicevogn med til at reparere bilen, hvis den går i stykker, skal have nye dæk og lignende.
I Roar Eriksens job som navigatør for føreren Henning Hjorth sørger han for, at de holder sig på ruten, og på etaper med præcisionskørsel holder han øje med om de er foran eller bagud med gennemsnitshastigheden.
Løbet varer knap en uge med begyndelse torsdag eftermiddag i København og med slut onsdag morgen i Monte Carlo. Kørerne har på forhånd booket overnatninger og kører fra cirka 8-17 hver dag.
Afgørelsen finder som regel sted natten mellem tirsdag og onsdag, hvor der i 29 timer i princippet ingen pauser er.
"Så slumrer vi i bilen en time eller to. Men det er et sjovt løb , hvor de fleste er amatører som Henning og jeg. I år er den svenske tidligere verdensmester dog også med," siger Roar Eriksen.
Torsdag klokken 12 kører alle de nordiske deltagere i konvoj fra Bella Center til Tivoli. Her placeres rallybilerne i startrækkefølgen, og klokken 14.43 vinkes første bil af sted af HKH prins Joachim. Sidste bil kører fra startrampen ud af Vesterbrogade klokken 15.06
Man kan følge resultaterne online på http://www.acm.mc/ramc/ramc_main.php?lng=en
Ugebladet og lokalavisen.dk følger starten fra Tivoli, hvor alle nordiske deltagere mødes.
Følg med på http://hoersholm.lokalavisen.dk/apps/pbcs.dll/forside

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.