Frederik Schandorff forsvarede samlet føring på berømte Imola

Den lokale Lamborghini GT3-juniorkører fra Essig ved Feldballe kørte sammen med sin italienske teamkammerat to andenpladser i hus i fjerde afdeling af International GT Open.

Artiklens øverste billede
Frederik Schandorff fører stadig International GT Open efter fjerde afdeling på italienske Imola. Pressefoto

Den danske Lamborghini GT3-juniorkører Frederik Schandorff fører stadig International GT Open efter et par gode løbsdage forleden på italienske Imola i Norditalien, som sikrede nye podiepladser i den fjerde afdeling af løbsserien.

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, som Imola-banen egentlig hedder, er opkaldt efter Ferraris stifter Enzo og hans søn Dino, der døde i en alder af blot 24 år.

Imola blev pillet af programmet i Formel-1 efter løbet i 2006, men fra 2020 kører motorsportens fuldblodsracere atter på den berømte bane, som af kendere berømmes som en old school bane, hvor der kan køres race som i fordums dage.

Det var på Imola, at to Formel-1 kørere tilbage i 1994 forulykkede med fatale konsekvenser. Roland Ratzenberger mistede livet ved kvalifikationen, og den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna mistede livet dagen efter, da hans Williams Renault FW16 smadrede ind i en betonmur, mens hans førte Grand Prix San Marino.

Vi var flyvende på Imola og kan nu gå på sommerferie godt tilfredse, før det går løs igen til september.

Frederik Schandorff

To andenpladser

Frederik Schandorff, hans italienske teamkammerat, Michele Beretta, og resten af Vincenzo Sospiri Racing kørte to andenpladser hjem i fjerde afdeling af International GT Open. Den 24-årige dansker, der har hjemsted i Essig ved Feldballe og er tilknyttet Lamborghini Squadra Corses GT3-juniorprogram, bevarer dermed sin føring i det anerkendte mesterskab.

Frederik Schandorff brillerede blandt andet i fjerde afdeling med en dristig overhaling i løbets første heat, hvor han snuppede en position fra sin nærmeste rival i mesterskabet. Danskeren beviste også sin fart i kvalifikationen dagen derpå.

Han kørte teamets grønne Lamborghini Huracán GT3 Evo #63 hurtigst rundt på Imola og sikrede sig dermed sæsonens første pole position.

»Det var en stærk weekend for hele holdet. Vi havde ønsket os en sejr eller to, men med 20 sekunders successtraf i begge weekendens løb er vi godt tilfredse med to podieplaceringer. Det giver os point nok til at bevare vores føring i mesterskabet. Kæmpe tak til hele teamet for en fantastisk indsats denne weekend. Vi var flyvende på Imola og kan nu gå på sommerferie godt tilfredse, før det går løs igen til september,« lød det fra Frederik Schandorff, da løbsdagene var afsluttet.

Red Bull Ring

Næste udfordring for Schandorff, Beretta og resten af Vincenzo Sospiri Racing er femte afdeling af International GT Open, som afvikles på den østrigske Formel 1-bane, Red Bull Ring i Spielberg - 11.-12. september.

Red Bull Ring ligger i et bjergrigt område vest for Graz og har gennemgået en kæmpe ombygning.

Red Bull Ring er med sine 10 sving , og nuværende 4,318 km, en forholdsvis kort bane, der, grundet sit hurtige flow og mange sving, er elsket af kørerne og ofte bliver sammenlignet med en gokartbane.

Formel-1 returnerede i 2014 til Østrig efter flere års pause.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.