Tom tank kostede sejren: Mikkel Jensen sluttede P8 efter uheldigt WEC-løb på Monza

Mikkel Jensen og resten af G-Drive Racing sluttede på en ottendeplads i søndagens WEC-løb på Monza. En tom benzintank og efterfølgende straffe forhindrede en potentiel sejr.

Artiklens øverste billede
En fadæse kostede sejren. Mikkel Jensens LMP2-racer løb tør for benzin under en safetycarperiode og måtte skubbes de sidste meter ned gennem pitlane. Foto: G-Drive Racing

Det startede godt for Mikkel Jensen, Roman Rusinov, Franco Colapinto og resten af holdet bag G-Drive Racing, som lørdag kørte sig til en pole position i kvalifikationen til sæsonens fjerde afdeling af European Le Mans Series på Monza.

Desværre gik det knap så heldigt i søndagens firetimersløb, hvor teamets LMP2-racer løb tør for benzin under en safetycarperiode og måtte skubbes de sidste meter ned gennem pitlane.

Vi havde mandskabet, bilen og farten til at vinde, og vi førte løbet, men tabte det hele på gulvet. Nogle gange satses der for hårdt

Mikkel Jensen

Denne episode, kombineret med to efterfølgende straffe, fratog holdet enhver chance for at følge planen om at sikre en sejr og overtage føringen i mesterskabet.

»Ren nedtur«

»Det var ren nedtur, desværre. Vi havde mandskabet, bilen og farten til at vinde, og vi førte løbet, men tabte det hele på gulvet. Nogle gange satses der for hårdt. Roman (Rusinov, red.) havde efter planen sparet på benzinen under hele sit stint for at strække vores pitstop til så sent som muligt, og ifølge computeren var der benzin nok til at køre den sidste planlagte omgang. Men da løbet blev sat i gang igen, løb bilen pludselig tør for benzin,« fortæller Mikkel Jensen i en pressemeddelelse.

Den russiske racerkører måtte straks fortrække til pitlane, da det grønne flag blev viftet, og kun takket være lidt skubbehjælp fra en konkurrerende LMP2-bil lykkedes det at få den neon-orange racerbil hen til det ventende crew. Episoden kostede imidlertid en masse dyrebare sekunder, hvilket ikke blev bedre af, at teamet senere fik både en 10-sekunders stop-and-go-straf samt en fem sekunders tidsstraf for at have modtaget hjælp til at få bilen skubbet i pit.

En ottendeplads er ingenting efter at have domineret det hele, men vi slutter trods alt løbet i den bedste halvdel af feltet, og teamet henter mesterskabspoint med hjem

Mikkel Jensen

Efter fadæsen måtte teamet starte forfra, nu bagest i det 18 biler store LMP2-felt, men det hindrede ikke de tre kørere i at fortsætte den solide fart.

Endte på 8. pladsen

Især Mikkel Jensen viste sit værd, da han – efter at have overtaget bilen på en 16. plads – kørte holdet tilbage i pointene igen og suste forbi det ternede flag på en ottendeplads.

»Vi kunne helt klart have gjort det anderledes, men sådan nytter det ikke at tænke. Jeg synes, at vi lykkedes ret godt med at komme tilbage igen. En ottendeplads er ingenting efter at have domineret det hele, men vi slutter trods alt løbet i den bedste halvdel af feltet, og teamet henter mesterskabspoint med hjem. Hvis vi lige ser bort fra episoden, der ødelagde det hele, så synes jeg, at vi kørte et ret stærkt løb. Det har været fedt at være tilbage i European Le Mans Series igen, og jeg kan kun takke G-Drive Racing mange gange for at invitere mig med på holdet igen, lyder det fra Mikkel Jensen.

Næste opgave for Mikkel Jensen er en afdeling af det amerikanske IMSA-mesterskab på Road America 5.-8. august, hvor han stiller op i LMP2-klassen sammen med Ben Keating og PR1/Mathiasen Motorsports.

bo

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.