DEBAT Åbent brev til Folketingets Transportudvalg

Artiklens øverste billede

Åbent brev


Til Folketingets Trafikudvalg


Linjeføring af motorvej ved Lading Sø


Vi er af den opfattelse, at en linjeføring af motorvejen ved Lading bør være nord om byen, hvilket vi også håber I er, efter jeres bestigelsestur her den 19. september. I kan i øvrigt glæde jer til en smuk og stor naturoplevelse ved Lading Sø. Vi skal herunder fremkomme med nogle saglige grunde til, at linjeføringen ikke bør være syd om Lading Sø.

Når trafikken fra Tilst til Hammel skal tvinges til en unaturlig lang omvej syd om Lading Sø, vil en del billister finde det mere bekvemt at benytte den gamle landevej, som vil være både kortere og hurtigere. Hammels industri og borgere får ikke det fulde udbytte af motorvejen, idet afstanden til motorvejen bliver større for virksomheder og befolkningen. Ved en sydlig linjeføring vil man ikke fuldt ud udnytte de trafik sikkerhedsmæssige fordele, som en motorvej giver.

Det unikke Borum Eshøj, der har stor arkæologisk og kulturhistorisk betydning med de mange spændende fund fra bronzealderen og som kan dateres tilbage til 1.400 f.Kr., vil blive berørt ved en sydlig linjeføring. Man kender til ca. 40 gravhøje i området. Borum Eshøj tilhører gruppen af stormandshøje fra den ældre bronzealder. I området findes flere fredede diger fra middelalderen, som vil forsvinde ved en sydlig linjeføring. Der er bevaringsværdigt område med oldtidsminder fra vikingetiden. Der må forventes flere skjult fortidsminder i området. En linjeføring nord om Lading Sø vil ikke ramme skjulte fortidsminder i samme grad.

Det område, som en evt. kommende linjeføring syd om Lading Sø er beliggende i, er udlagt som et § 3-område i den tidligere Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse fra 2009. Heri fremgår det, at der ikke må foretages ændringer i tilstanden af de beskyttede naturtyper.

En sydlig linjeføring vil medføre en stor påvirkning af Skivholme Skov, som er en blandingsskov med stor biodiversitet. Skoven er også et yndet udflugtsmål for mange borgere. Skoven grænser op til Lading sø, som har været fredet siden 1963. En linjeføring vil forhindre det nuværende fugletræk af svaner, gæs og andre fugle mellem Årslev Engsø og Lading sø. I området er en mangfoldighed af levende organismer i alle miljøer, både på land, i søen og ved vådområderne rundt om søen. Der må formodes at findes flere padder end hidtil registreret.

Vi er af den opfattelse, at en nordlig linjeføring vil gavne borger og virksomheder omkring Hammel bedst. Her vil alle helt sikkert lovprise motorvejen, når den åbner om føje år. Befolkningen, miljøet og landskabet omkring Lading sø, Skivholme, Sjelle Mark og Herskind Hede vil helt sikker også have det rigtig fint med en nordlig linjeføring.




Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.