Aarhus Fremad trækker i arbejdstøjet for Trøjborg
Et usædvanligt samarbejde har set dagens lys på Trøjborg. Her har Aarhus Fremad og Trøjborg Handelsstandsforening givet bolden op til et nyt fællesskab, der gerne skal være lige meget til gavn for begge parter
“Det har intet med et sponsorsamarbejde at gøre. Det handler om at brande Trøjborg på en ny måde. Tordenskjolds Soldater er os handlende i Tordenskjoldsgade. Vi vil sætte nye initiativer i gang - finde nye måder at markedsføre os på. Aarhus Fremad er vores idegenerator på projektet. Klubben skal hjælpe og med at føre vores ideer ud i livet.”
Gert Lausch fra Tidens Farver i Tordenskjoldsgade står i spidsen for et nyt samarbejde mellem Trøjborg Handelsstandsforening og Aarhus Fremad, som skal sprede kendskabet til bydelens handelsliv i resten af Aarhus og skabe større samhørighed mellem butikkerne på Trøjborg.
“En stor familie”
“Trøjborg har i forvejen et godt brand som byen i byen, og mange kender Tordenskjoldsgade som en hyggelig forretningsgade med et stort udvalg af specialbutikker. Men vi skal lære hinanden bedre at kende, lære af hinanden og bruge hinanden. Snakke lidt mere sammen “hen over hækken”, så at sige. Vi har jo et fælles formål. Vores netværk skal være vores styrke. Som én stor familie,” forklarer han.
Tid til at gøre den slags er imidlertid en mangelvare på Trøjborg som så mange andre steder. Derfor har det nye handelsnetværk, der i dag tæller 18 af specialbutikkerne på Trøjborg, allieret sig med Aarhus Fremad, for at få fodboldklubben til at være tovholder på de initiativer og aktiviteter, som netværket sætter i gang.
Lever af netværk
“Vi lever af at netværke. Normalt er vores netværk businness to business, derfor giver det her netværk os en masse ny værdifuld viden om detailbranchen. Samtidig får vi også spredt kendskabet til Aarhus Fremad, når vi er så massivt til stede i gaden,” siger Sørens Østergaard, direktør i Aarhus Fremad.
Ud over at være betalt tovholder på Tordenskjolds Soldaters planlagte aktiviteter i gaden, udsmykker Aarhus Fremad også Tordenskjoldsgade med bannere og flag forud for hver af sine hjemmekampe. Samtidig trækker de handlende, der er med i netværket, i klubbens spillerdragt i hele ugen op til kampdagen.
Samarbejdet stod sin foreløbige første prøve op til Aarhus Fremads kamp i fredags. Her benyttede de handlende lejligheden til at servere en “hyggespreder” til sine kunder: En smagsprøve på Trøjborg Øllen, der kun forhandeles af Vinoble på Trøjborg.
“Stemning og hygge er det, folk forbinder med at handle her i gaden. Den holdning vil vi gerne forstærke med en “hyggespreder”, siger Gert Lausch.