Vorrevangskolen bli’r ekspert i pædagogisk IT

Vorrevangskolen I Aarhus Nord er blandt de 21 folkeskoler landet over, som skal deltage i et forskningsprojekt om brug af pædagogisk it i undervisningen

Artiklens øverste billede
“Det er vigtigt at pointere, at brugen af IT ikke er et mål i sig selv, men et vigtigt værktøj i at kunne differentiere undervisningen, så man bedst muligt inddrager alle elever i læringsprocesser,” siger skoleleder Lise Thorn fra Vorrevangskolen. Nu glæder hun sig over, at skolen er valgt ud blandt skoler fra hele landet til at deltage i forskningsprojekter, der sætter fokus på brug af pædagogisk IT

“Vi er meget glade for og stolte over at blive udvalgt til at deltage i de nationale forskningsprojekter. Vi har et godt fagligt afsæt for at gå ind i arbejdet, da vi i en årrække har arbejdet med pædagogisk IT, og har medarbejdere, som er dygtige og meget engagerede i det.”
Skoleleder på Vorrevangskolen, Lise Thorn, har grund til at smile stort.
En bevidst satsning på pædagogisk IT har netop sikret skolen i Aarhus Nord en eftertragtet plads blandt 21 skoler landet over, som nu kommer med i fire nationale forskningsprojekter om brug af pædagogisk IT i undervisningen.

Vorrevangskolen satser stort på pædagogisk IT

Projekterne, som løber frem til sommeren 2015, skal kaste lys over, hvordan brugen af pædagogisk IT i undervisningen styrker lærernes kompetencer og skaber de bedst mulige læringsbetingelser for eleverne.
“Generelt er vi pænt med i forhold til IT. For mange af lærerne er det en helt naturlig del af deres didaktiske og pædagogiske arbejde at inddrage IT og digitale læremidler i deres undervisning,“ siger skoleleder Lise Thorn.
“Men mange giver også udtryk for, at de ved at området rummer meget, meget mere. Derfor besluttede vi sidste skoleår, at nu ville vi sætte stort ind i forhold til pædagogisk IT og løfte lærernes it-fagdidaktiske kompetencer,” forklarer hun.

Udskolingen med først

“Ved at have fået mulighed for at indgå i projektet håber vi at opnå et IT-fagligt løft til glæde for hele skolen.”
Vorrevangskolens ledelse skal i denne uge mødes med de involverede samarbejdspartnere og projektledelsen.
Her bliver det besluttet, hvilke klasser, der skal indgå i projektet.
“Men det ligger allerede klart nu, at det er lærergruppen fra udskolingen, der deltager, så i første omgang er det altså udskolingseleverne, der kommer med i projektet,” fortæller Lise Thorn.
Målet er dog, at den nye viden også skal ud til resten af skolen.
Projektet er inddelt i fire faser og i sidste fase, der forventes at ligge i efteråret 2014, skal processen forankres på skolen.
På det tidspunkt vil flere lærere og elever på skolen blive inddraget i projektet.

Væld af digitale muligheder

Aarhus Kommune har netop søsat et korps af 32 særligt uddannede og kyndige it-ressourcepersoner, som kommunens folkeskoler kan trække på. Af de 32 kommer to fra Vorrevangskolen.
”Det er fornemt, at Vorrevangskolen er udpeget, og jeg glæder mig til at se resultaterne af det kommende arbejde,” siger Børn og Unge-rådmand , Kristian Würtz.
“Vi står med et væld af digitale muligheder, som vi skal udnytte bedst muligt i fremtiden. Med projekterne her bliver vi klogere på, hvordan IT vil forandre skolelivet til glæde for elever og lærere, så eleverne får mest muligt ud af undersivningen.”

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.