Kør hjemmefra i god tid: Vejarbejde på E45 i flere måneder

Der skal lægges nyt asfalt på den trafikerede strækning.

Artiklens øverste billede
<55> Horsens N, retning mod nord. Foto: Vejdirekotoratet

Der skal lægges nyt asfalt på E45, Østjyske Motorvej.

Det betyder forlænget rejsetid på strækningen.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse. 

Vejdirektoratet er i fuld gang med at forberede udbygningen af E45 Østjyske Motorvej fra Vejle til Skanderborg, og fra midten af marts begynder trafikanterne at blive berørt, når der skal lægges en ny og mere bæredygtig asfalt på den travle strækning mellem <55> Horsens Nord og <54> Ejer Bavnehøj.

Trafikanterne kan frem mod sommerferien forvente forlænget rejsetid i perioder, når der skal lægges ny asfalt på E45 Østjyske Motorvej mellem 55 Horsens Nord og 54 Ejer Bavnehøj. Kort: Vejdirektoratet

Bumle-vej

Hvis du er vant til at køre på E45 Østjyske Motorvej, har du måske mærket, at bilen nogle steder godt kan hoppe lidt. Mellem 55 Horsens Nord og 54 Ejer Bavnehøj bumler det ekstra meget.

Det skyldes, at asfalten er i så ringe stand, at det nu er blevet tid til at skrælle den af og erstatte den med en ny og jævn udgave.

»Udskiftning af asfalten, som skal gøre det både mere behageligt og sikkert at køre på strækningen, er faktisk en del af den store opgave med at udvide motorvejen til seks spor. Men for ikke at lægge alt for meget arbejde oven i hinanden, når de ekstra spor skal etableres, har vi valgt at løse nogle af opgaverne allerede nu,« siger John Kjærsgaard, der er projektleder i Vejdirektoratet. 

<54> Ejer Bavnehøj, retning mod syd. Foto Vejdirektoratet

Vejdirektoratet udskifter hele asfaltlaget, som er knap 30 centimeter tykt, på den omkring syv kilometer lange strækning. Forventningen er, at den nye asfalt ligger klar inden sommerferien.

Den eksisterende asfalt fræses af og køres til et blandeværk, hvor der tilsættes lidt nyt bindemiddel. Herefter transporteres materialet tilbage til strækningen, hvor det udlægges som et nyt bærelag med næsten 100 pct. genbrugsmaterialer.

Fordelene ved at genbruge asfalten er særligt den store besparelse i CO2, da BSM-materialet ikke skal varmes op under blandeprocessen. Desuden sparer man også på de råstoffer, som indgår i asfalten, og som er ved at være en mangelvare i Danmark.

Ud af de i alt 90.000 tons asfalt, der skal bruges på strækningen, bliver de 60.000 tons genbrugsasfalt.

Trafikale gener særligt efter påske

Fra midten af marts går vejarbejdet i gang i midterrabatten og nødsporet, som en del af det forbedrende arbejde til selve udvidelsen af motorvejen. Her vil de færreste trafikanter blive generet, da arbejdet foregår i aften- og nattetimerne. 

Hastighedsgrænsen sættes dog ned til 80 kilometer i timen og i perioder helt ned til 50 kilometer i timen.

Efter påske starter arbejdet så op i dagtimerne, hvor asfalten på E45 Østjyske Motorvej mellem 55 Horsens Nord og 54 Ejer Bavnehøj skal fornyes. 

Her vil køresporene blive smallere, og hastighedsgrænsen sat ned til 80 kilometer i timen, mens asfaltarbejderne knokler løs.

»Der vil fortsat være to åbne spor i hver retning, men vi snævrer dem ind og ændrer på vognbanernes forløb undervejs. Det betyder, at trafikanterne skal være særligt opmærksomme, når de kører igennem vejarbejdet, og at de må forvente lidt længere rejsetid i perioder,« siger John Kjærsgaard.

Vis hensyn - og hold fokus

Vejdirektoratet opfordrer trafikanterne til at vise hensyn, sænke farten og holde fokus, når de kører ved vejarbejdet. Der er mere at holde øje med, når vejen ikke er, som den plejer – og det gælder også, selvom vejarbejderne er gået hjem. 

Kørebanen vil fortsat være indsnævret, og der kan være maskiner eller andet i nærheden af vejen. Det øger risikoen for ulykker ved uopmærksomhed og høj fart.

Og så minder Vejdirektoratet om, at bøden er dobbelt så stor, hvis man kører for stærkt gennem et vejarbejde med hastighedsbegrænsning.

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

jro

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.