Vistoft Sparekasse holder skansen
Solidt halvårsresultat trods et svært marked og ekstraordinære omkostninger
Det kostede Vistoft Sparekasse 600.000 kr., at der skete banklukninger helt andre steder i landet. Da først Amagerbanken og siden Fjordbank Mors gik ned, måtte Vistoft Sparekasse nemlig punge ud med sin andel af indskydergarantien og det blev til en udgift på over 600.000 kr.
”Når Vistoft Sparekasses halvårsregnskab så viser et overskud på 849.000 kr. efter skat kan vi kunne være tilfredse i en tid med mange triste nyheder og negative historier fra den danske og internationale finansverden,” siger formand for Vistoft Sparekasse, Peter Hvidkjær.
Udgifter til driften stiger
Resultatet er opnået med udgangspunkt i en solid basisdrift, hvor netto rente og gebyr indtægter udgjorde 3,8 mio kr. Det er en stigning på 3,4% til samme periode sidste år.
Udgifter til personale og administration er steget 2,0% og er dermed mindre end primærindtægterne.
Indlånet gik 1,5% tilbage og udlånet 1,3% tilbage i forhold til sidste års tal. Der er med udgangen af juni 2011 indlån på 156 mio kr. og udlån for 100 mio kr. i Vistoft Sparekasse.
Boligmarkedet står stille
Vistoft Sparekasse vil meget gerne øge sit udlånsvolumen, men dette skal kun ske, hvis risikoen i de enkelte udlån ikke øges.
”Generelt oplever vi, at vore kunder er mere tilbageholdende med at låne penge end tidligere år og især boligmarkedet er særdeles stillestående. Det giver en slags dominoeffekt,” siger direktør Mona Thomasen, Vistoft Sparekasse.
”Selv om den mindre tilbagegang i udlånet ikke er ideel, vurderer bestyrelsen resultatet som tilfredsstillende under de aktuelle markedsvilkår,” siger Peter Hvidkjær.
Et aktuelt og relevant alternativ
Efter halvårets resultat udgør Vistoft Sparekasses egenkapital 24,8 mio kr. ud af en samlet balance på 183 mio kr.. Hermed er sparekassens solvens på 18,7%, solidt over lovkravet på på 8%.
Ifølge bestyrelsesformand Peter Hvidkjær er Vistoft Sparekasse derfor godt rustet til at fortsætte som et uafhængigt lokalt pengeinstitut, som også fremover vil være et relevant alternativ til de større konkurrenter.
”Vores styrke er den personlige kontakt til kunderne, individuel behandling og vejledning af disse samt et udbud af ydelser som kan tilfredsstille langt de fleste bankkunder,” siger Peter Hvidkjær.