Flere p-pladser lokker kunder til toget
Flere parkeringspladser ved stationerne har givet DSB flere kunder
DSB og regeringen vil bruge en milliard kroner på at anlægge flere parkeringspladser ved en lang række tog-stationer over hele landet - og der er noget, der tyder på, at de ekstra parkeringspladser er med til at få flere til at lade bilen stå og i stedet tage toget.
Eksempelvis blev Sorø kommune og DSB i december færdige med at anlægge cirka 120 nye parkeringspladser ved siden af den nye busholdeplads i Sorø, og siden er passagertallet steget med 13 procent.
Parkeringspladserne er blevet til med midler fra parkeringspuljen på en milliard kroner, som DSB og regeringen i 2009 bevilgede til flere parkeringspladser ved stationerne, og parkeringspladserne skal altså være med til at gøre det endnu mere attraktivt at tage toget.
Mangler arealer
Ved andre stationer er det imidlertid mere besværligt og væsentligt dyrere end i Sorø at anlægge parkeringspladser.
"De første er de nemme - og dermed også de billige. Det drejer sig om Sorø, Borup, Skanderborg. De har været nemme at lave, fordi arealet er tilgængeligt. Ringsted, der mangler plads til biler, og København H, hvor der skal laves flere cykelparkeringspladser er dyrere, fordi vi ikke har arealerne," siger Niels Dam.
Over hele landet
"Vi skal hele riget rundt. Vi rammer i første runde omkring 80 stationer med cykel- og parkeringspladser. Hvis det ikke er nok, bygger vi mere. Aftalen med Transportministeriet løber til 2020," fortæller siger Niels Dam.
De fleste nye parkeringspladser planlægges og finansieres i samarbejde med kommunerne.
Lidt over 600 bilparkeringspladser er i støbeskeen, og yderligere næsten 900 pladser er man ved at undersøge, hvordan kan bygges.