Skarp konkurrence fra Aarhus og Kalundborg om færgefart

Politikere og erhvervsliv på Djursland og ved Hundested er i kapløb med Aarhus og Kalundborg

Artiklens øverste billede
Foto: Aarhus Havn.

Også politikere og erhvervsliv i og ved Aarhus og Kalundborg arbejder for færgefart. De vil beholde Aarhus og Kalundborg som hjemsteder for færgefarten over Kattegat.

I dialog med rederi

Ifølge en pressemeddelelse udsendt i torsdags er Aarhus og Kalundborg havne i drøftelser med et privat fragtrederi om fortsættelse af fragtruten mellem Kalundborg og Aarhus.

Rederiet har henvendt sig til havnene med henblik på at fortsætte besejlingen af ruten Kalundborg – Aahus med Ro-Ro tonnage. Det betyder at rederiet fortrinsvis vil overføre løstrailere og i mindre grad selvkørende chaufførbundne lastbiler.

Rederiet forventer et årligt overførselsvolumen på cirka 80–90.000 lastbil-løstrailere og vil udbyde en transportkapacitet på cirka det dobbelte. Ruten skal drives på kommercielle vilkår.

Forhandlinger med vognmandsfirmaer

Foruden drøftelserne med de to havne er der forhandlinger i gang med de største vognmandsfirmaer, der i givet tilfælde skal levere det fornødne fragtvolumen til ruten.

Havnedirektør Bjarne Mathiesen, Aarhus Havn, fortæller, at det er hensigten, at den nye operatør, såfremt alt falder på plads, vil være klar til fortsat besejling, når Mols-Linien, stopper besejlingen 15. 

Han oplyser i dag lørdag, at forhandlingerne har været i gang i nogen tid, og han tror meget på en fortsat færgeforbindelse mellem Aarhus og Kalundborg.

”Det er seriøse forhandlinger, der er i gang, og det er et rederi, der har forstand på det, de snakker om. De ville ikke have det ud i pressen, hvis ikke de troede på det.”

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.