Skarp konkurrence fra Aarhus og Kalundborg om færgefart
Politikere og erhvervsliv på Djursland og ved Hundested er i kapløb med Aarhus og Kalundborg
Også politikere og erhvervsliv i og ved Aarhus og Kalundborg arbejder for færgefart. De vil beholde Aarhus og Kalundborg som hjemsteder for færgefarten over Kattegat.
I dialog med rederi
Ifølge en pressemeddelelse udsendt i torsdags er Aarhus og Kalundborg havne i drøftelser med et privat fragtrederi om fortsættelse af fragtruten mellem Kalundborg og Aarhus.
Rederiet har henvendt sig til havnene med henblik på at fortsætte besejlingen af ruten Kalundborg – Aahus med Ro-Ro tonnage. Det betyder at rederiet fortrinsvis vil overføre løstrailere og i mindre grad selvkørende chaufførbundne lastbiler.
Rederiet forventer et årligt overførselsvolumen på cirka 80–90.000 lastbil-løstrailere og vil udbyde en transportkapacitet på cirka det dobbelte. Ruten skal drives på kommercielle vilkår.
Forhandlinger med vognmandsfirmaer
Foruden drøftelserne med de to havne er der forhandlinger i gang med de største vognmandsfirmaer, der i givet tilfælde skal levere det fornødne fragtvolumen til ruten.
Havnedirektør Bjarne Mathiesen, Aarhus Havn, fortæller, at det er hensigten, at den nye operatør, såfremt alt falder på plads, vil være klar til fortsat besejling, når Mols-Linien, stopper besejlingen 15.
Han oplyser i dag lørdag, at forhandlingerne har været i gang i nogen tid, og han tror meget på en fortsat færgeforbindelse mellem Aarhus og Kalundborg.
”Det er seriøse forhandlinger, der er i gang, og det er et rederi, der har forstand på det, de snakker om. De ville ikke have det ud i pressen, hvis ikke de troede på det.”