Grenaa-Hundested skal drives uden tilskud
Det er borgmester i Norddjurs Jan Petersens holdning, at en eventuel færgeforbindelse mellem Grenaa og Hundested skal drives kommercielt
Hvis det lykkes med Grenaa-Hundested, skal det være en rute, der drives på markedsvilkår og uden offentlige tilskud, understreger borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen (S) i forlængelse af det arbejde, der for tiden er i gang for at få en afløser for Molsliniens Kattegatforbindelse mellem Aarhus og Kalundborg.
”Det er en kommerciel rute, vi skal have etableret. Grenaa-Hundested er historisk set bæredygtig. Det er den rute, som især Midt- og Nordjylland har stor fordel af."
Gik til transportministeren
Sammen med sin borgmesterkollega i Halsnæs på Sjælland har Jan Petersen fulgt udviklingen med Molslinien det seneste halve års tid. Hvis der opstod en mulighed, ville de forsøge at få genetableret Grenaa-Hundested forbindelsen.
Da Molsliniens beslutning om at nedlægge Aarhus-Kalundborg færgen blev offentliggjort intensiverede de to lokale politikere arbejdet og tog blandt andet kontakt til transportminister Hans Chr. Schmidt. Denne tog, som tidligere nævnt, handsken op og har sonderet stemningen og mulighederne på Christiansborg, blandt andet hos partierne trafikordførere.
Kapløb
Ligesom der er kræfter omkrig Grenaa-Hundested forbindelsen for at få den reetableret, arbejdes der tilsvarende fra Aarhus og Kalundborg for at få en afløser for Molsliniens færgeforbindelse over Kattegat på banen.