Varm-regummierede dæk gav 50.000 ekstra km

Danish Agro er gået over til varm-regummierede dæk, og oplever væsentlig flere kørte km på hvert dæk, lavere brændstofforbrug og færre punkteringer

Artiklens øverste billede
Driftsdirektør Keld Nielsen fra Danish Agro (th.) får overdraget de fire nye lastvogne med varm-regummierede dæk af salgschefen hos Scania Biler i Sorø (midterst), der også hedder Keld Nielsen. Søren Brinck fra Euromaster (tv.) anbefalede skiftet fra kold- til varm-regummierede dæk, der har forøget dækkenes levetid med over 60 %.

BILDÆK: Korn- og foderstofkoncernen Danish Agro er i de seneste år vokset markant. Væksten har betydet, at koncernens flåde er svulmet op fra omkring 30 til over 125 lastvogne med dertilhørende påhængsvogne og trailere.

At anvende regummierede dæk på træk-, boogie- og traileraksler er ikke nyt for driftsdirektør Keld Nielsen, men det er til gengæld varm-regummierede dæk fra Laurent, som koncernen er gået over til at benytte på alle rullende enheder.

- Tidligere, da vi brugte kold-regummierede dæk fra en anden leverandør, oplevede vi med jævne mellemrum punkteringer, der førte til dyr stilstand og følgeskader på bl.a. skærme. Efterfølgende valgte vi i stedet at indgå i et samarbejde med Euromaster, der kunne dokumentere både kvalitetsmæssige og økonomiske fordele. Dem har vi ikke mindst opnået ved at erstatte kold-regummierede dæk med varm-regummierede dæk. Det har driftsdirektøren ikke fortrudt.

- Vi oplever færre punkteringer med disse dæk, og de giver en betydelig bedre totaløkonomi. Så vi er alt i alt meget tilfredse med løsningen.

38 pct. længere dæklevetid

Key Account Manager Søren Brinck fra Euromaster var manden, der anbefalede skiftet fra kold- til varm-regummierede dæk. En efterfølgende test gennemført hos Danish Agro viser, at det var en god idé. ? Resultatet var, at Danish Agro efter at have skiftet til dækkene fra os nu kører 136.032 km på hvert dæk mod tidligere 84.340 km.

Her er altså tale om en forbedring på over 50.000 km, svarende til mere end 60 pct. Samtidig er brændstofforbruget reduceret med godt 3 pct. grundet lavere rullemodstand, og man har kunnet reducere antallet af punkteringer og følgeskader, fortæller han.

Til trods for at de nye Laurent-dæk giver betydelige driftsbesparelser, er de ikke markant dyrere i indkøb end traditionelle kold-regummierede dæk. ? Varm-regummierede dæk repræsenterer en god kombination af pris, kvalitet og bæredygtighed. For Danish Agro udgør merprisen i forhold til de tidligere benyttede dæk kun omkring 15 pct. Den yderligere investering har altså en meget kort tilbagebetalingstid.

Michelin-kvalitet i generne

Laurent indgår i Michelin-familien, og ifølge Søren Brinck oplever Euromaster betydeligt stigende efterspørgsel efter regummierede kvalitetsdæk. ? De passer perfekt til tiden.

Transportbranchen har været igennem en svær periode, og samtidig øges vognmændenes fokus på miljøet. Med produkterne fra Laurent går besparelser og bæredygtighed hånd i hånd. Dækkene har lang levetid og reducerer brændstofforbruget. Samtidig spares en CO2-udledning på over 175 kg, hver gang der produceres et regummieret dæk i stedet for et traditionelt.

Søren Brinck fremhæver, at kun særligt godkendte karkasser anvendes til fremstilling af Laurent-dækkene. Desuden benyttes en patenteret teknologi, der sikrer større banebredde og mønsterdybde. Dermed forlænges dækkets levetid.

- Dækkene er baseret på mønstre og gummiblandinger fra Michelin, der er produceret med henblik på sikkerhed, holdbarhed og lav rullemodstand. Den høje kvalitet i fremstillingsprocessen bidrager til en reklamationsprocent på under 0,5, slutter han.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.