Spar Nord aktiverer 200.000 ambassadører
Rekordhøj opsparingsiver og begrænset lånelyst skærper appetitten på nye kunder i de banker, der ønsker at fastholde eller øge udlånet. Det gælder også i Spar Nord, der nu aktiverer mere end 200.000 af bankens såkaldte ambassadører i den intense kamp om k
Danskernes opsparingsiver og begrænsede lånelyst betyder alt andet lige faldende udlån for de banker, der ikke har en positiv kundeudvikling. I alt er bankernes udlån faldet med fem procent i løbet af det seneste år, og derfor peger flere af landets største banker på, at det er nødvendigt med nye kunder for at kompensere for den økonomiske tilbageholdenhed.
Spar Nord har i årets første syv måneder netto tiltrukket 5.500 nye kunder, og dermed er det lykkedes for banken at øge udlånet – det vigende marked til trods. Og for at sætte yderligere skub i den positive udvikling lancerer banken nu en omfattende ambassadør-kampagne, der involverer mere end 200.000 af bankens eksisterende kunder.
Undersøgelser fra Jysk Analyse viser, at 82 procent af Spar Nords kunder er så tilfredse, at de gerne vil agere ambassadør for banken og anbefale den til familie og venner. Det giver ifølge direktør i Spar Nord Næstved Bjarne Elmelund Nielsen et godt udgangspunkt for at skabe vækst i banken med endnu flere kunder:
- Vi har ifølge undersøgelsen mere end 200.000 kunder, der er så tilfredse med os, at de gerne vil arbejde for at gøre flere i deres netværk til Spar Nord-kunder. Det er en tillidserklæring af format, og den kvitterer vi nu for ved at gøre det lettere at tippe andre om Spar Nord, siger Bjarne Elmelund Nielsen.
SMS, app, web og overraskelser
Blandt de nye tiltag, som skal gøre det lettere og sjovere at være aktiv ambassadør for Spar Nord, er en web-kampagne, en SMS-service og ikke mindst en ny app, så ambassadørerne med få klik kan anbefale banken uanset, hvor de opholder sig.
- Det har aldrig været så nemt at anbefale Spar Nord, som det er nu, og med så mange ambassadører fordelt over hele landet er vi selvsagt meget spændte på at se, hvordan det her udvikler sig, efterhånden som vi får gjort opmærksom på det, lyder det fra Bjarne Elmelund Nielsen.
Spar Nords ambassadør-kampagne indebærer også store og små gave-overraskelser til de aktive ambassadører.
- Vi sætter stor pris på den indsats, som ambassadørerne gør, og derfor har vi forberedt en hel masse sjove og nyttige overraskelser til dem, som vi vil dele ud i den kommende tid, tilføjer Bjarne Elmelund Nielsen.
Spar Nords 69 lokale banker forventer i alt at tiltrække 10.000 nye kunder netto inden årets udgang.