Åbyhøj er blevet skåret over
Formanden for Åbyhøj Grundejerforening blander sig nu i debatten om omlægningen af busruterne
Med omlægningen af busruterne i Aarhus er det blevet uforholdsmæssigt svært for ældre og/eller knap så mobile personer at komme fra den sydlige del af Åbyhøj til Åbyhøj centrum.
Det mener Preben Sørensen, der er formand for Åbyhøj Grundejerforening og nu blander sig i debatten om busruterne.
"Tidligere kunne man tage rute 5 frem og tilbage, men nu skal man – med den nye rute 12 - foretage en omskiftning og krydse Silkeborgvej - for at tage rute 11, hvis man skal til Åbyhøj centrum. I Åbyhøj er stort set alle forretninger, pengeinstitutter, læger og andre liberale erhverv placeret i det centrale Åbyhøj. For mange borgere syd for Silkeborgvej vil det nu være meget besværligt at komme frem til disse steder. De mindst mobile borgere vil se sig nødsaget til at køre ind til Aarhus (Park Allé) for at komme til Åbyhøj centrum", siger han.
Skrabet produkt
Preben Sørensen mener, at de kunder, Åbyhøjs virksomheder tidligere kunne regne med, nu vil orientere sig anderledes, og helt naturligt rette blikket mod City Vest.
Han henviser til, at problemerne kunne have været undgået, hvis man fra kommunens side seriøst havde overvejet at følge Åbyhøj Fællesråds forslag om at samordne ruteføringerne for ruterne 12 og 15.
"Hvor man tidligere i den kollektive trafikplanlægning tog sociale hensyn, er det nu tilsyneladende hovedmålet at få pendlerne (de i forvejen ressourcestærke) til at bruge busserne i stedet for at køre selv. De "svage" grupper – studerende, pensionister, andre uden eget transportmiddel – må så tage til takke med et betydeligt mere skrabet produkt, end man tidligere har været vant til", siger han.
Lysregulering bør flyttes
Ved etableringen af den nye ruteføring for rute 12, har især beboerne på Henrik Hertz Vej kritiseret den nye ruteføring, og Preben Sørensen er enig i kritikken. Han nævner, at det uden høring er vedtaget, at bussen skal køre op ad Henrik Hertz Vej for at kunne svinge til venstre ad Silkeborgvej i retning mod Logistikparken.
"Såfremt man insisterer på at fortsætte med den nye ruteplanlægning er det helt oplagt, at det eneste rigtige at gøre er at flytte lysreguleringen fra krydset Henrik Hertz Vej/Silkeborgvej og hen til Chr. Winthers Vej/Silkeborgvej. Hermed har man så også samtidig mulighed for at få reguleret udkørslen fra Q8 tanken", siger han og fortsætter:
"Den ansvarlige for de nye busruter Rigmor Korsgaard har ved flere lejligheder nævnt et svimlende beløb på to millioner kroner, som det skulle koste at flytte lysreguleringen. Dette beløb er helt udokumenteret og forekommer urealistisk højt sat. Der har fra anden side været nævnt beløb fra 200.000 og op til 600.000 kroner", siger han.