Betalingsringen øger mobiliteten
Vi spilder al for megen tid i bilkøer, og derfor skal den kollektive trafik igang igen, siger SFs trafikordfører
Prisen er 5,6 milliarder kroner. Det tal har Socialdemokraterne og SF regnet sig frem til, at ventetid i bilkøer på motorvejsnettet omkring København beløber sig til om året. Tidsregnestykket siger 130.000 timers bilkø om dagen.
"Det er ret problematisk, at vi spilder så lang tid. Det skal vi have løst," siger SFs trafikordfører og betalingsringsordfører Pia Olsen Dyhr.
Ifølge forslaget skal betalingsringen indføres omkring årsskiftet 2013-14, og pengene skal ifølge forslaget gå til flere afgange, bedre parkeringsforhold på stationerne og ikke mindst billigere periodekort.
"De første to år bruger vi på at få gang i den kollektive trafik igen. Det vil øge mobiliteten, hvis vi kan få flere S-tog og et overhalingsspor til bilerne mellem Hillerød og København," siger Pia Olsen Dyhr.
Venstres Klaus Makussen er bekymret for de mange lokale håndværksmestre i Hillerød, der lige pludselig skal til at regne ekstra udgifter til betalingsring ind, når de skal byde ind på byggeopgaver. Det vil give skæv konkurrence i forhold til håndværksmestre fra København.
"Så tror jeg ikke, at han kender sit regnestykke. Hver gang en håndværksmester sidder fast i trafikken, mister han jo penge. Vi mener, at en betalingsring vil føre til færre biler på vejene, og hvis håndværksmesteren sparer bare én time, hvor han ikke sider fast, er det tjent ind igen," mener Pia Olsen Dyhr.
Ifølge forslaget bliver det 40 procent billigere at købe et månedskort til S-tog og busser.