Ny komité vil kæmpe for sjællandsk tværmotorvej

Nu samles kræfterne på Sjælland i kampen om en ny sjællandsk tværmotorvej, der skal gå fra Kalundborg over Slagelse, Næstved og til Rønnede. Den sjællandske tværmotorvejskomité er sammensat af et bredt spektrum af politikere og erhvervsråd på tværs af båd

Artiklens øverste billede
De deltagende folketingsmedlemmer

Missionen er klar: Komitéens arbejde er først tilendebragt, når der er åbnet en motorvej på hele strækningen til glæde for erhvervsliv, bosætning og udvikling på hele Sjælland. Derfor vil komitéen arbejde målrettet på at påvirke alle besluttende organer, således at Tværmotorvejen på Sjælland kommer på dagsordenen hver eneste gang, der drøftes trafikpolitik i Danmark og at der tilvejebringes den fornødne kapital.

Bedre vejforbindelse

Den nuværende rute 22 er i dag en gedesti, der hæmmer udvikling og synergi på hele Sjælland, og analyser viser, at hele Danmark vil få gavn af en sådan investering, idet den ifølge COWI har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Der kører i dag mellem 11.000-22.000 biler i årsdøgntrafiktal på den tosporede landevej, der i dag er på strækningen, og det står klart, at den faste forbindelse over Femern Bælt vil kræve en langt bedre vejforbindelse tværs over Sjælland, hvis denne skal udnyttes optimalt af både lastbiler og personbiler.

Bredt samarbejde

På komitéens stiftende møde i Kompagnihuset i Næstved deltog erhvervsrådene fra Kalundborg, Slagelse, Næstved, Faxe og Vordingborg sammen med de seks regionalt valgte folketingsmedlemmer Henrik Brodersen (DF), Villum Christensen (LA), Magnus Heunicke (S), Helge Adam Møller (K), Karsten Nonbo (V) og Helle Sjelle (K)

Det er planen at invitere en række af de største virksomheder i Syd- og Vestsjælland til at deltage i komitéens arbejde. Fastholdelsen af de store virksomheder samt tiltrækning af nye virksomheder er helt afhængig af, at disse har hurtig adgang til motorvejsnettet, og derfor tillægger initiativtagerne etablering af en sjællandsk tværmotorvej afgørende betydning for den fremtidige udvikling i del østlige Danmark.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.