Den diskrete køremaskine
I en verden fuld af store flotte cabriolet’er, ser BMWs 1-serie ikke ud af ret meget. Men skinnet bedrager, for bilen er velkørende og stort set fri for træk
Holder du af at køre bil, er en åben bil altid et kompromis. Forestil dig en skotøjsæske med låg på. Den har en rimelig stivhed, men fjern låget og kassen taber omgående stivhed.
Samme princip gør sig gældende for en åben bil, og dermed er fundamentet for bilens køreegenskaber ringere i en åben end i en lukket. Den åbne kræver med andre ord afstivninger for, at hjulophængene har ordentlige arbejdsbetingelser, og det gør bilen tungere.
Men uanset, hvor mange afstivninger en åben bil får, ja, så bliver den aldrig så stiv som en ditto lukket. Det gælder også for BMW 135i.
Det tænker man dog sjældent over, når solen skinner, og de fynske biveje snor sig gennem landskabet flot iscenesat af gule rapsmarker, stråtækte bondehuse og fuglenes kvidren, så er det blot at nyde BMW?s evne til at skrue biler sammen.
Frådende motorkraft
I tilfældet 135i er det på sin plads at bruge ordet diskret. Den ser ikke ud af noget, og kun kendere lægger mærke til M-fælgene, og så længe du tager blødt på speederen, ja så siger den 6-benede motor heller ikke alverden, når du lister gennem en landsby med de lovpligtige 50 km/t.
Men så snart byskiltet er lagt bag dig, kan bilen på et splitsekund skifte karakter til en frådende opvisning i tysk motorteknologi, når den dobbelte turbo fyldes med frisk fynsk luft og leverer 306 hestekræfter. Så flygter fuglene, for lyden er dyb og næsten skræmmende lige inden dobbeltkoblingsgearkassen lægger næste gear ind, og accelerationen presser chaufføren tilbage i sædet.
Oplevelsen af motoren er fantastisk i samspil med dobbeltkoblingsgearkassen, der kan betjenes via paddles på rattet, men naturligvis er den store rækkemotor lidt tørstig. Vi nåede aldrig over 8 km/l.
Grundlæggende er bilen overraskende komfortabel i affjedringen, og dermed er den også anvendelig til daglig brug. Har man mod på det, vil et sæt 19 tommer utvivlsomt pynte på den lille cabriolet, men komforten er meget fin med testbilens 17".
Vindstøj
Med vindafviseren monteret er bilen fri for træk op til dansk tilladt motorvejshastighed, om end bilen er mest behagelig i åben tilstand op til ca. 100 km/t.
Med taget lukket betaler man prisen for det klassiske stoftag. Her er støjniveauet lidt for højt til, at BMW kan være det bekendt. En yderligere isolering ville utvivlsom hjælpe, men ellers er det små med kritikpunkterne i denne cabriolet, der byder på fine sportssæder som standard. Skal der læder på, er merprisen dog 34.000 kroner.
Det store Harman/Kardon-anlæg spiller også med overbevisende dynamik og uden øretrættende diskant. Et absolut must fra listen med ekstraudstyr, der i testbilen løb op i over 250.000 kroner.
BMW 135i
Motor 6-cylindret med BMW Twinpower Turbo
Slagvolumen 2.979 cm3
Effekt/omdrejningstal 306 hk / 225 kW ved 5.800 o/min
Maks. drejningsmoment 400 Nm ved 1.200-5.000 o/min
Acceleration 0-100 km/t 5,5 sek.
Tophastighed 250 km/t
Brændstofforbrug, blandet 11,6 km/l
Testforbrug 7,6 km/l
CO2-emission 200 g/km
Egenvægt EU 1.675 kg
Vejl. udsalgspris kr. 866.872
Kort & Godt: BMW 135i er en fantastisk køremaskine, ikke mindst takket være en ligeså forrygende benzinmotor. Merprisen for ekstraudstyr er dog vanvittig høj.