Boblen på sporet af en ny folkelig succes

VW sender til november 3. generation af Boblen på gaden. Første tur i The Beetle afslører en bil med masser af positive vibrationer

Artiklens øverste billede

Det er ikke nogen nem opgave at designe 3. generation af den klassiske Folkevogn. Det lægger VW ikke skjul på og lidt usædvanlig for et bilfirma, indrømmer tyskerne, at 2. generation af Beetle var lidt for meget ikon og for lidt praktisk bil. Læg dertil, at The New Beetle, som bilen fra 1998 hed, endte med at blive dyr i Danmark. Dengang for 13 år siden kostede bilen 300.000 kroner og var skrabet udstyret.


Anderledes lys ser fremtiden ud for The Beetle, som tyskerne nu kalder bilen.
En tur rundt i Berlins sommerferie-travle gader afslører kaskader af sympati for bilen, der er et ikon verden over. Overalt mødes vi af brede smil, løftede sommerbrune tommeltotter og knipsende mobiltelefoner.


Til verdenspræsentationen har VW bygget et kæmpe hvidt kompleks i midten af Berlin, og nysgerrige flokkes om bygningen, som derfor er afspærret for at undgå for meget kaos.

Retro på den rigtige måde

Om designet rammer helt rigtig, kan kun salgstallene give et praj om, men det er et faktum, at bilen er blevet langt mere praktisk.


Forgængerens mere runde former, gav en forkert fornemmelse i bilen. Der var alt for langt til forruden og man sad underligt midt i bilen som chauffør.


Lidt populært sagt, så var der luft og plads de forkerte steder og kneben plads, der hvor der burde være plads. Oprindeligt var Boblen jo en billig, praktisk og funktionel bil og det element savnede 2. generation.


Nu er taget mere fladt, forruden stejl som den oprindelige og Boblens vigtigste design-DNA med brede skærme er nu kernen i formgivningen, der emmer af maskulinitet grænsende til det sportslige.


Jo, designet rammer plet set fra min stol med den perfekte balance mellem hensynet til ikonets kvaliteter og behovet for at leve op til dagens krav til en velfungerende bil.

Den bliver en landeplage

Teknikken er først og fremmest hentet fra VW Golf, men designet af instrumentpanelet og rattet mm. er helt unikt for The Beetle og det er med til at skabe en rigtig fed atmosfære i bilen med tyndt rat og runde instrumenter direkte i førerens synsfelt.

Udstyret er flot med et fornuftigt cd-anlæg og hele otte højttalere som standard.
Billigste version med 105 hestekræfter koster blot 260.000 kroner, mens en topudstyret version med 200 hestekræfter og DSG-automatgear lander på humane 387.000 kroner. Dermed har The Beetle potentialet til at blive det, der med et 1970'er ord hed en landeplage.


I Danmark er bilen til salg fra 7. november, og blandt konkurrenterne er den stribe af livsstilsbiler, der for alvor rullede hen over verden med introduktionen af Mini, som VW selv opfatter som den største konkurrent.




Kært barn


3770 tyske D-mark var prisen for en standard Käfer i 1957. Dermed var bilen opnåelig for rigtig mange tyskere og senere for endnu flere rundt om i verden var bilen den eneste, som man havde råd til at spare op til.


I 1971 og 1972 rundede produktionen over 1,2 mio. biler om året og det sikrede Boblen et eller flere kælenavne på de fleste markeder verden over. VW har derfor valgt, at man på de enkelte markeder kan forsyne The Beetle med et skilt med kælenavnet. Herhjemme bliver det Boble, men prisen har den danske importør endnu ikke oplyst.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.