Private penge kan løse motorvejs-finansiering

K-formand åben overfor privat finansiering af Frederikssund-motorvej

Artiklens øverste billede

En "sønderjysk løsning" kan meget vel være svaret på, hvordan den planlagte motorvej til Frederikssund når helt frem i stedet for at stoppe ved Smørum.
Det konstaterede K-formand Lars Barfoed, der er tidligere trafik-minister, i kølvandet på et møde med erhvervsledere i Frederikssund.
Løsningen indebærer, at private investorer opfører motorvejen og står for vedligeholdelsen i 30 år, hvorpå staten overtager strækningen.
"I Sønderjylland har vi jo set, at en OPP-løsning har betydet, at arbejdet med at anlægge motorvejen går hurtigere. Det tror jeg også, man vil kunne se i det her tilfælde. Og hvis man selv skal stå for driften og vedligeholdelsen i 30 år, kan man også være sikker på, at det er opført i en ordentlig kvalitet. Derfor kan jeg sagtens forestille mig, at en lignende model kan komme i anvendelse på den sidste strækning af Frederikssund-motorvejen," siger Lars Barfoed.
Han betegnede under selve mødet netop infra-strukturen omkring Frederikssund som den vigtigste opgave at løse for at skabe bedre muligheder for vækst.

Borgmester: Velkommen løsning

Frederikssund-borgmester Ole Find Jensen (S) var umiddelbart tilfreds med udmeldingen:
"Jeg er meget åben overfor OPP-projekter, så hvis det kan sikre, at motorvejen kommer hurtigere, er det godt. Det vigtigste at understrege for mig er, at man selvfølgelig bør fortsætte arbejdet, når maskinerne nu er i gang, i stedet for som planlagt at gennemføre det i etaper. Hvis et OPP-projekt kan få dén konsekvens, at Frederikssunds-motorvejen bliver gennemført ved et kontinuerligt arbejde, så hilser jeg det meget velkomment,"

Fakta om OPP

Offentlig-Privat Partnerskab, forkortet OPP, er en model for offentlig-privat samarbejde, hvor private firmaer står for projektering, anlæg, drift og finansiering af offentlige opgaver.

En OPP-kontrakt vil typisk strække sig over 30 år. Den offentlige part definerer ydelsen, og den private part leverer den. Det hele til en aftalt pris. Det offentlige køber altså en samlet pakke af en privat leverandør – ikke bare et fysisk anlæg.

På Kliplev-Sønderborg motorvejen blev projektet udbudt, efter vejens linjeføring varfastlagt, og ekspropriationerne til vejen var gennemført. Betalingen for vejanlægget begynder først, når vejen åbner, og sker i aftalte rater i driftsperioden. Denne betalingsform giver Vejdirektoratet mulighed for at regulere betalingerne, hvis vejen ikke lever op til de krav, der er fastsat i kontrakten.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.