Private penge kan løse motorvejs-finansiering
K-formand åben overfor privat finansiering af Frederikssund-motorvej
En "sønderjysk løsning" kan meget vel være svaret på, hvordan den planlagte motorvej til Frederikssund når helt frem i stedet for at stoppe ved Smørum.
Det konstaterede K-formand Lars Barfoed, der er tidligere trafik-minister, i kølvandet på et møde med erhvervsledere i Frederikssund.
Løsningen indebærer, at private investorer opfører motorvejen og står for vedligeholdelsen i 30 år, hvorpå staten overtager strækningen.
"I Sønderjylland har vi jo set, at en OPP-løsning har betydet, at arbejdet med at anlægge motorvejen går hurtigere. Det tror jeg også, man vil kunne se i det her tilfælde. Og hvis man selv skal stå for driften og vedligeholdelsen i 30 år, kan man også være sikker på, at det er opført i en ordentlig kvalitet. Derfor kan jeg sagtens forestille mig, at en lignende model kan komme i anvendelse på den sidste strækning af Frederikssund-motorvejen," siger Lars Barfoed.
Han betegnede under selve mødet netop infra-strukturen omkring Frederikssund som den vigtigste opgave at løse for at skabe bedre muligheder for vækst.
Borgmester: Velkommen løsning
Frederikssund-borgmester Ole Find Jensen (S) var umiddelbart tilfreds med udmeldingen:
"Jeg er meget åben overfor OPP-projekter, så hvis det kan sikre, at motorvejen kommer hurtigere, er det godt. Det vigtigste at understrege for mig er, at man selvfølgelig bør fortsætte arbejdet, når maskinerne nu er i gang, i stedet for som planlagt at gennemføre det i etaper. Hvis et OPP-projekt kan få dén konsekvens, at Frederikssunds-motorvejen bliver gennemført ved et kontinuerligt arbejde, så hilser jeg det meget velkomment,"
Fakta om OPP
Offentlig-Privat Partnerskab, forkortet OPP, er en model for offentlig-privat samarbejde, hvor private firmaer står for projektering, anlæg, drift og finansiering af offentlige opgaver.
På Kliplev-Sønderborg motorvejen blev projektet udbudt, efter vejens linjeføring varfastlagt, og ekspropriationerne til vejen var gennemført. Betalingen for vejanlægget begynder først, når vejen åbner, og sker i aftalte rater i driftsperioden. Denne betalingsform giver Vejdirektoratet mulighed for at regulere betalingerne, hvis vejen ikke lever op til de krav, der er fastsat i kontrakten.