Elektronisk post skaber utryghed hos ældre borgere
Ny forsøgsordning med kommunal elektronisk post henvender sig primært til 20-50 årige
At kommunikation kan være vanskelig for både borgmesteren og den administrative ledelse fik Fredensborg kommune at mærke, da man i den forløbne uge spillede ud med forslaget om, at den fremtidige post til rådhuset fra nytår skal ske ad elektronisk vej.
Det blev af mange opfattet, som om det gjaldt hele befolkningen, men det er ikke tilfældet, siger Henrik Vendelbo, leder af Borgerservice.
"Områder som pension, kørekort og pas vil i første omgang slet ikke være omfattet af den nye ordning, der primært vil henvende sig til aldersgruppen 20-50 år, nemlig hvor det gælder områder som adresseændring, sygesikringsbevis eller ansøgning om institutionspladser. Det vil selvfølgelig også være sådan, at der vil være hjælp at hente både på rådhuset og bibliotekerne, og desuden vil en ældre borger, der skriver et brev til kommunen, altid få et svar fra os. Men vi ved jo, at vaner kan ændres, sådan som vi har oplevet det med pengeoverførsler fra bankerne, og på samme måde tror vi på, at mange yngre mennesker sagtens kan klare deres henvendelser til rådhuset ad elektronisk vej," siger Henrik Vendelbo.
Også borgmester Thomas Lykke Persen, (A), er overbevist om, at det er et godt initiativ. Han mener samtidig, at rigtig mange borgere sagtens vil kunne bruge de elektroniske værktøjer, som dermed vil kunne spare rådhuset for mange arbejdstimer.
"Men det er vigtigt at understrege, at det er et frikommuneforsøg, der løber over fire år, og at byrådet selvfølgelig vil følge op på det undervejs. Vil det være forbundet med mange klager, må vi selvfølgelig se på det," siger Thomas Lykke Pedersen.