Han fik værktøjer til at erobre nye kunder
Et salgstjek var det skub, der skulle til, for at Hans Gøtterup fra HG Finmekanik kom i gang med at arbejde aktivt med salg og markedsføring
SALGSTJEK: Sparring om salgssamtalen og hvordan man spørger ind til kundens behov, har åbnet en ny verden af salgsaktiviteter for Hans Gøtterup fra HG Finmekanik.
Opsøgende salg har jeg bare ikke været god til, for hvordan finder man ud af kundens behov og hvordan tackler man indvendinger, forklarer han. Efter 30 års erfaring fra branchen valgte han i 2007 at bliv selvstændig virksomhedsejer. Nu vil han ud og erobre flere kunder, og fik derfor et salgstjek, som et spark til at gå målrettet til værks og øge salget.
- Mine kunder bliver hos mig, fordi de får kvalitet, fleksibilitet og kvalificeret sparring om materialer og produktionsmuligheder, fortæller han. - Jeg har bare ikke været god til at fortælle nye kunder om alt dette. - Nu har jeg fået værktøjer til, hvordan jeg kan arbejde aktivt med salg og markedsføring og dermed blive bedre til at få nye kunder, siger Hans Gøtterup.
HG Finmekanik producerer finmekaniske dele af høj kvalitet som fx prototyper til industrivirksomheder og til udvikling af nye produkter, små komponenter til briller og høreapparater. Komponenterne fremstilles i stort set alle former for bearbejdelige materialer og lige fra ét styk og helt op til flere hundredetusinde styk.
Salg er en stor udfordring
- Min erfaring viser, at mange mindre og mellemstore virksomheder kan øge salget væsentligt ved at fokusere mere på det opsøgende salg, siger Jørgen S. Lauritsen fra Optimax, som i over 12 år har rådgivet virksomheder i salg og strategi. - De producerer kvalitetsprodukter, leverer til tiden og har en kæmpe viden, som kunderne kan få glæde af!
Han ser to udfordringer for de mindre og mellemstore virksomheder: - Driften fylder så meget, at det kniber med at have fokus på salgsarbejdet. - Og så er medarbejderne eksperter inden for deres produkt, men har omvendt ikke særlig stor erfaring med salgsteknikker og målrettet salgsarbejde, forklarer han.
Gør salg til en rutine i hverdagen
Løsningen er et salgstjek, hvor virksomheden får svar på, hvordan man kan arbejde målrettet med salg, målgrupper og opfølgning - og hvordan man indarbejder det som en rutine i hverdagen.
Når en virksomhedsejer præcis ved hvor, der skal sættes målrettet ind og hvordan man gør, så er det muligt at gøre det til en rutine i hverdagen. Et salgstjek giver således klarhed over hvilke målgrupper virksomheden skal gå efter, og sparring om salgssamtalen, så virksomheden får viden om kundens behov og samtidig får fortalt om sine produktfordele.
Viden og inspiration til mere salg
Analysen af HG-Finmekanik viste bl.a. at internettet er en vigtig salgskanal for HG-Finmekanik. Salgstjekket satte derfor fokus på, hvordan HG Finmekanik kan øge synligheden på nettet gennem søgemaskineoptimering. - Min første prioritet efter mit salgstjek er derfor at opdatere hjemmesiden og fokusere på søgemaskineoptimering, siger Hans Gøtterup, som nu har fået meget mere viden og inspiration til salgsarbejdet.
Jeg har fået øjnene op for, hvordan jeg spørger ind til kundernes behov og fortæller om de muligheder, kunderne har hos HG-Finmekanik. Så det har været rigtigt positivt med et salgstjek fra Optimax.