Kæmper videre mod omfartsvej

Henrik Holmsted Pedersen er komplet uforstående overfor politikernes ønsker om en omfartsvej, som han mener er både overflødig og dyr

Artiklens øverste billede
Henrik Holmsted Pedersen kalder planerne om en omfartsvej ved Grenaa for både dyr og overflødig.

Henrik Holmsted Pedersen er overbevist om, at omfartsvejen ved Grenaa dybest set er overflødig. Der er ikke og vil heller ikke blive trafikproblemer af væsentlig betydning, mener han.

"Selv om man bygger fem fabrikker på Grenaa havn, skal vi huske på, at eksisterende veje for få år tilbage sagtens kunne bære trafikken til dengang tre færger til Sverige, to færger til Sjælland samt mange store fabrikker. Næsten alle færgeruter er i dag nedlagt, og rigtig mange store fabrikker har lukket inden for de sidste år."

Kommunen vælger dyrt

Skulle omfartsvejen alligevel blive gennemført, så mener han, at Norddjurs kommunes favorit er helt hen i vejret.

Henrik Holmsted Pedersen synes, det er spild af penge, når Norddjurs Kommune vælger den dyreste løsning til 160 mio. kroner (rød linje, red.). Vejdirektoratet peger på en løsning til cirka 70 mio. som den mest optimale.

De tre linjeføringsforslag, rød, blå og grøn.

Dyrt i vedligeholdelse

Ud over at anlægsprisen for Norddjurs kommunes favorit er over dobbelt så dyr, så vil det desuden koster mere i vedligeholdelse efterfølgende.

"Den vej som kommunen vil anlægge er meget længere, end den linjeføring, vejdirektoratet peger på. Altså påtvinges skatteyderne vedligeholdelse, samt sne og glatførebekæmpelse for mange kilometer helt unødvendig vej."

Han peger på, at skatteborgerne i Norddjurs Kommune oven i deres andel af vedligeholdelsen af den statslige vej, også får opgaven med at finansiere den kommunale vedligeholdelse af den gamle eksisterende statsvej. Det har Vejdirektoratet betinget sig.

Foretrækker grøn

Selv foretrækker Henrik Holmsted Pedersen den grønne vejføring. Den er både langt den billigste, den mest samfundsøkonomiske og den, der løser trafikproblemerne til havnen i Grenaa på bedste vis, mener han. Han peger på, at dette netop også fremgår af Vejdirektoratets forundersøgelse.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.