14.000 så vikingespil
Vikingerne i Frederikssund kan se frem til overskud efter årets vikingespil
De havde budgetteret med 11.500 tilskuere ved årets vikingespil. Men trods lunefuldt, vådt sommervejr var 14.150 tilskuere inde og se årets forestilling på Kalvøen.
"I forhold til sidste år har indtjeningen været en tredjedel bedre hele vejen rundt. Hvis ikke det var fordi, vi mistede to lørdage grundet regn, så er jeg også overbevist om, at vi havde nået 16.000 tilskuere," siger vikingernes formand, Jesper Wittenburg.
Vikingerne kan nu med ro i sindet se tilbage på et jubelår, hvor vikingernes 60-års jubilæum blev markeret med masser af mediedækning ved hjælp af et tæt samarbejde med Frederikssund Erhverv, Have Kommunikation, VIBE, og Wonderfull Copenhagen.
Jesper Wittenburg er da heller ikke bleg for at pege på netop PR-arbejdet, som grunden til de mange tilskuere.
"Vi har brugt vores jubilæum til at gøre opmærksom på os selv, og nu skal vi så bruge det videre. Vi har sparket os selv i gang, og nu skal vi så holde gryden i kog," siger Jesper Wittenburg, som håber at fortsætte samarbejdet med Frederikssund Erhverv næste år.
Det øgede billetsalg i forhold til sidste år, hvor 10.875 tilskuere fandt vej til Kalvøen, betyder formentlig, at vikingespillet ikke kommer til at blive ramt af besparelser.
"Hvis det ikke havde lykkedes os at overholde budgetterne i år, så havde konsekvensen været at spare. Jeg tror ikke på, at vi kunne være kommet derud, hvor vi ville risikere at lukke. Men nu må vi se, hvad det samlede overskud kommer til at lyde på. Hvis vi lander på et overskud mellem 50.000 - 100.000 kroner, så bliver vi nok nødt til stadig at spare. Det kunne eksempelvis være ved at genbruge en tidligere forestilling næste år," siger Jesper Wittenburg til Lokalavisen Frederikssund.