Søren Østergaard spiller Fanden selv

Anderledes og dyster forestilling om Fanden, der i Søren Østergaards skikkelse ankommer til Moskva og starter et djævelsk og ondskabsfuldt spil

Artiklens øverste billede
Søren Østergaard (i midten) som Fanden i "Mesteren og Margarita"

Forestilling: Mesteren og Margarita
Af: Mikhail Bulgakov
Iscenesættelse: Christoffer Berdal
Tid & Sted: Århus Teater, 16. februar 2010
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause – spiller frem til 6. marts


Scenen er flot sat op som en skråning, hvor store pap-lignende stykker forestiller en opslået bog. Man kunne nærmest kalde det "de skrå brædder", det danner en flot baggrund gennem hele forestillingen. Bogen bliver endda "levende", da der jævnligt kører små filmklip som taget ud fra bogen, hvilket er med til at understøtte aktørernes handlinger. Søren Østergaard spiller Fanden selv og er sammen med Niels Ellegaard (Mesteren) og Kristine Nørgård (Margarita) nogle af de bærende kræfter, i hvad der på fornem vis er "oversat" fra en russisk roman til et dansk teaterstykke.
Fanden, som i stykket kaldes Woland, ankommer til Moskva med sin gruppe af mærkelige personer og starter et djævelsk og ondskabsfuldt spil med både de lokale beboere og Moskvas Teatervarieté. Gennem koreografi, scene og optræden fornemmer man hurtigt, at det er det dystre og onde, der er i fokus.
Stykket suppleres af en lille gruppe musikanter, der byder ind i nogle af scenerne med hvad der vel kan kaldes "russisk folkemusik"? Det er bestemt velklingende og velsunget og bliver ikke mindre levende af, at de på et tidspunkt vandrer rundt blandt publikum og hilser.
Det er ikke nogen simpel og ligetil forestilling, man går ind til, men derimod et stykke hvor sammenhæng, forståelse og den røde tråd til tider kan være svær at finde og sagtens kan give stof til eftertanke bagefter. En russisk tankegang og lidt kendskab til kommunisme og russisk historie vil sikkert hjælpe på forståelsen. Selv om det onde er dominerende, er der også humor med, hvilket næsten også ville virke underligt og forkert med både Søren Østergaard og Niels Ellegaard på rollelisten. Det er dog en ret underfundig humor, som Fanden gør brug af, når han sidder afslappet og mageligt i sin brune stol og udstråler magt og overlegenhed.
En ting kan man sige om forestillingen: Hvis man begejstres og underholdes af overraskende og mere spektakulære teaterstykker, er "Mesteren og Margarita" et interessant og ikke mindst tankevækkende, kulturelt tilbud.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.