Hvert trafikuheld er et for meget
"I Syddjurs har vi den målsætning, at antallet af dræbte, og alvorligt tilskadekommende og uheld i øvrigt, skal reduceres med 40% i forhold til 2005 og frem mod 2012. Det er en ambitiøs målsætning som vi seriøst vil forsøge at leve op til.
Uheld i Syddjurs sker af mange forskellige årsager . Det betyder at skal vi nå i mål med 40% reduktion af trafikulykkerne, skal vi arbejde meget målrettet, og bruge mange forskellige håndtag.
Vi skal indrette vejene således at ulykker forebygges, og når mennesker begår fejl i trafikken, skal vi søge at mindske konsekvenserne. I 2010 er der planlagt at gennemføre flere kampagner. En rettet mod de unge, gennem tilbud om en dag på køreteknisk anlæg, en anden rettet mod ældre, herudover vil vi deltage i en landsdækkende hastighedskampagne, desuden en kampagne mod spirituskørsel. Der laves indsats mod kurveuheld. Der kommer hastighedsbegrænsninger flere steder. Der gøres en indsats for at undgå uheld med lette trafikanter o.s.v.
Et tiltag som har givet meget omtale, er fjernelse af faste genstande langs tre overordnede veje. Ved faste genstande forstås vejtræer og store sten tæt på kørebanen, der kan også være tale om murede søjler tæt på kørebanen, udjævning af skåninger, tildækning af grøfter, og opsætning af autoværn hører med i samme kategori når der tales trafiksikkerhed.
Tiltagene kan virke enkle, men de er ofte medvirkende til at redde menneskeliv. På Ebeltoftvej er træfældningen afsluttet. Der er desuden planlagt fjernelse af faste genstande på Molsvej og Vestre Molsvej. Inden dette arbejde går i gang fortages der en nøje vurdering af de enkelte træer. På Molsvej er træerne fredet ved Kalø Slotsruin, og på Vestre Molsvej er der Margueritrute. De træer der skal bevares, vil blive bevaret!
Jeg er ikke enig i, at den type trafiksikring er ude af proportion. Menneskeliv kan ikke gøres op i decimaler, og når vi siger hvert uheld er et for meget er det noget vi mener!
Trafiksikkerhed kontra vejtræer, er en følsomt emne. Der er ikke nogen i Veje-og Trafik der har noget mod træer tværtimod, men når vi ved hvilken sorg og smerte trafikuheld forårsager hos de mennesker der berøres af uheldene, kan der ikke være tvivl om at vi skal gøre hvad der er muligt for at nedbringe antallet af uheld."