Novo har konstant fokus på medarbejdertrivsel

Hos Novo har man valgt medarbejderrepræsentanter, som anvender en stor del af deres arbejdstid på problemstillinger indenfor arbejdsmiljø

Artiklens øverste billede
Senior Vice President Jesper Kløve fortæller, at der hos Novo er ansatte fra mange forskellige lande.

Novo Nordisk er en af Hillerøds store arbejdspladser med godt 1.500 medarbejdere. Selve fabriksområdet ligger i den sydvestlige del af byen og er placeret langs Roskildevejen fra rundkørslen ved Milnersvej/Roskildevej og helt ud til Favrholm, hvor Novo Nordisk for få måneder siden indviede virksomhedens nye kursus- og konferencecenter, Favrholm Campus.

I Hillerød har Novo Nordisk aktiviteter inden for forskning, udvikling og produktion af diverse hjælpemidler til behandling af diabetes og blødersygdomme.

Det er blandt andet fra lokaliteterne i Hillerød, at den verdensberømte Novopen videreudvikles og produceres til glæde og gavn for millioner af diabetikere over hele verden. Pennen bruges til injektion af insulin.

Novopennen produceres i flere forskellige varianter. Flergangspennen kan, som navnet antyder, bruges igen og igen og forsynes blot med en ny såkaldt Penfill med friske forsyninger af insulin. Engangspennen kan bruges flere gange, indtil den er tom.

Det er Jesper Kløve, der byder avisens udsendte velkommen til Novo Nordisk i Hillerød. Han er Senior Vice President og har ansvaret for afdelingen Forskning og Udvikling. En hurtig rundtur rundt i en af fabriksbygningerne viser et topmoderne produktionsanlæg, der bestemt ikke minder om en fabrik i traditionel forstand.

"Vi gør meget for at sikre et godt arbejdsmiljø", forklarer Jesper Kløve, da turen går forbi en sprøjtestøbemaskine. Han forklarer, at maskinerne er elektriske og langt mere miljøvenlige i forhold til de nu forhenværende maskiner, der var forsynet med hydrualik-pumper og larmede en del mere. Maskinen er under rundvisningen i fuld sving med at producere komponenter til Novo Nordisk' nyeste engangs injektionspen: FlexTouch®, der netop er blevet godkendt i EU. FlexTouch® er resultatet af mange års udviklingsarbejde hos netop Novo Nordisk i Hillerød.

Jesper Kløve forklarer, at den nye pen FlexTouch® leveres fyldt med insulin. Det særlige ved den nye pen - i forhold til de nuværende insulinpenne – er, at den har en særlig fjedermekanisme. Et let tryk på pennen gør det endnu lettere for diabetikere at tage insulinen uanset størrelsen på den dosis, man har behov for at tage.

285 millioner diabetikere

Jesper Kløve fortæller, at der flere steder i Produktionen arbejdes i døgndrift syv dage om ugen. Det gælder blandt andet produktionen af de forskellige Novopenne, og med godt 285 millioner diabetikere på verdensplan kræver det naturligvis en del produktion for at efterkomme den store efterspørgsel på forskellige produkter fra Novo Nordisk, der er markedsførende inden for diabetesbehandling.

"Vi er en meget stor spiller på det globale marked inden for diabetesbehandling", siger Jesper Kløve og skynder sig at tilføje, at Novo Nordisk ser et meget stort vækstpotentiale i lande som for eksempel USA, Kina og i de asiatiske lande.

Noget tyder da også på, at der er for fremtiden vil være et stort vækstpotentiale for Novo Nordisk. Antallet af diabetikere er støt stigende. I løbet af de næste 25 år forventes det, at der globalt vil ske en fordobling i antallet af diabetikere.

Hos Novo Nordisk har man konstant fokus på medarbejdertrivsel.

Fokus på medarbejderne

Medarbejderne bliver prioriteret højt hos Novo Nordisk, derfor er der konstant fokus på medarbejdertrivsel, og ifølge Jesper Kløve handler medarbejdertrivsel om flere forhold.
"Vi vil være en god, sikker og attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejdere har lyst til at blive. Vi er derfor meget optaget af at sikre og videreudvikle et endnu bedre arbejdsmiljø i de forskellige enheder", forklarer Jesper Kløve.

Der er blandt medarbejderne valgt arbejdsmiljørepræsentanter, som anvender en stor del af deres arbejdstid på at løse problemstillinger inden for arbejdsmiljø. Gennem træning, netværk og uddannelse uddanner de sig til eksperter inden for specifikke arbejdsmiljømæssige områder.

Men udover et godt arbejdsmiljø handler det ifølge Jesper Kløve også om, at man har indflydelse på sit arbejde og muligheder for at udvikle sig – både personligt og sammen med kolleger.

"Det er vigtigt, at man har mulighed for at få indflydelse på sin egen arbejdssituation. Det giver arbejdsglæde i hverdagen, men herudover er det også vigtigt, at der er tilbud om efteruddannelse både for den enkelte og i forhold til den nær-arbejdsplads, som man er en del af til daglig", siger Jesper Kløve og understreger i samme åndedrag, at det har de konstant fokus på hos Novo Nordisk.

Kun én procent af Novos omsætning er i Danmark. Så det store vækstmarked er ude i verden.

Mange nationaliteter

Hos Novo Nordisk i Hillerød er der medarbejdere med mange forskellige nationaliteter. Jesper Kløve fortæller, at der er medarbejdere på fabrikken i Hillerød, der kommer fra Sydafrika, Brasilien, Kina, USA, Thailand, England og fra mange andre lande.

Som en global virksomhed med godt 33.000 ansatte over hele verden, er Novo Nordisk ret velbevandret i at håndtere mange forskellige nationaliteter blandt medarbejderne. Virksomheden råder da også over et fuldstændigt program for, hvordan man byder nye medarbejdere og deres familier velkommen, der er rejst langt for at blive en del af Novo Nordisk i for eksempel Hillerød. Det handler nemlig om at hjælpe med at sikre, at hele familien falder godt til.

"Når en medarbejder flytter arbejdssted til et fremmed land, så rykker familien med. Derfor gør vi meget ud af at byde hele familien velkommen", fortæller Jesper Kløve og tilføjer, at familien som det første modtages ved ankomsten i lufthavnen. Herudover arrangeres der besøg på virksomheden, og familien tilknyttes en medarbejder fra Novo Nordisk, der kan hjælpe med praktiske spørgsmål og hjælper til, så flytningen bliver så let som overhovedet muligt.

Som tidligere omtalt i Hillerød Posten inviede Novo Nordisk i maj måned deres nye Favrholm Campus, der skal fungere som kursus – og konferencecenter for Novo Nordisk' medarbejdere og ledere.

Ifølge Jesper Kløve sprængte Novo Nordisk rammerne på koncernens hidtidige kursus- og konferencecenter, Hvidøre ved Bellevue. Derfor var det naturligt at skabe nye rammer, og da Novo Nordisk allerede ejede Favrholm, så var det ifølge Jesper Kløve naturligt at vende blikket mod Hillerød.

Læs mere i HIllerød Posten Weekend

Senior Vice President Jesper Kløve foran hovedindgangen til Novo Nordisk i Hillerød.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.