Erhvervsmand køber halvdelen af aarhusiansk smykkevirksomhed
Ægteparret bag Svane & Lührs har solgt halvdelen af familievirksomheden til erhvervsmand Michael Skanderby. Sønnen Oliver Svane overtager fremover den daglige ledelse
Erhvervsmanden Michael Skanderby, der ejer IT-virksomheden Skanderby A/S samt Aarhus Hostel A/S, har købt halvdelen af den aarhusianske smykkevirksomhed Svane & Lührs. Det meddeler smykkevirksomheden i en pressemeddelelse.
"Som mangeårig it-leder er det først og fremmest spændende for mig at prøve at få et fysisk produkt mellem hænderne. Samtidig er Svane & Lührs en veldrevet virksomhed, hvor muligheden for at udvikle en moderne it-platform til Network Marketing virkelig fangede min interesse," siger Michael Skanderby i pressemeddelelsen.
Det sker efter 36 år, hvor stifter Claus Svane har siddet ved roret, men nu har han altså solgt sin andel videre til Michael Skanderby.
Svane & Lührs har siden 1983 har været med til at præge dansk smykkemode gennem kollektioner af halssmykker, øreringe, armbånd, ringe og charms, der findes i tusindvis af danske og udenlandske smykkeskrin.
21-årig søn overtager ledelsen
Svane & Lührs forbliver delvist på familiehænder, da den øvrige halvdel fortsat ejes af Pia Lührs, smykkedesigner og ægtefælle til Claus Svane. Begge vil fremover træde i baggrunden og fungere som sparringspartnere for sønnen Oliver Svane, der overtager den daglige ledelse.
"Jeg har været involveret, siden jeg som femårig begyndte at pakke smykker, så det føles naturligt for mig at overtage og prøve at tage virksomheden et nyt sted hen. Vores kunder har typisk været butiksejere, som har været i branchen ligeså længe som os, men jeg vil gerne tage udfordringen op og skabe en moderne smykkehandel, der rammer de private kunder på en ny måde," siger Oliver Svane i pressemeddelelsen.
For Claus Svane, der har fungeret som direktør i mere end 30 år, var salget et spørgsmål om at gribe chancen for at prøve noget andet end livet som selvstændig.
"Jeg havde en drøm om at prøve, ikke altid at skulle have det sidste ord. Vi kender Michael Skanderby fra tidligere samarbejde, så da tilbuddet kom, var det svært at sige nej. Det var samtidig en fin mulighed for at give forretnings-knowhow videre til næste generation," siger Claus Svane i pressemeddelelsen.
Først i Danmark med ny strategi
I dag sælger Svane & Lührs primært smykker via guldsmede og webshop, men i fremtiden skal en stor del af virksomhedens salg ske gennem netværk af uafhængige partnere. Modellen, også kendt som Network Marketing, går ud på, at privatpersoner køber smykkekollektioner til nedsat pris og herefter sælger smykker via homeparties, events, sociale medier og mund-til-øre som uafhængige partnere. Smykkerne leveres direkte fra Svane & Lührs til kunderne, der er sikret via de danske betingelser for webshophandel. Den uafhængige partner modtager provisionen af salget. Uafhængige partnere kan løbende koble nye sælgere på og få en andel, hver gang de sælger noget.
”Modellen er udbredt med andre produkter, men vi er de første i Danmark, der gør det med ægte smykker. Det er en måde at skære mellemleddet væk og i stedet bruge passionen for smykker hos uafhængige partnere som motor for salget. Vi lader også vores partnere få indflydelse på design og sortiment. Udfordringen i modellen kan ligge i tung administration, men det nye it-system giver os et bundsolidt grundlag,” fortsætter Oliver Svane i pressemeddelelsen.
Svane & Lührs har pt. 20 uafhængige partnere, men målet er flere hundrede samlet i lokale netværk, inklusive i udlandet. 1. august flytter virksomheden ind i nye lokaler på Thorsvej i Åbyhøj, der bl.a. indeholder et showroom.
jwh