Dansk Bredbånd må betale en halv million til nordsjællandske kunder
Firmaet opgraderede internet hastigheder og satte prisen op - uden at kunderne havde bedt om det
Dansk Bredbånds kunder i Nordsjælland får nu over en halv million kroner tilbage, efter at virksomheden i strid med reglerne satte internethastigheden op og efterfølgende opkrævede højere beløb - vel at mærke uden at kunderne havde bedt om det.
Nu har Dansk Bredbånd, der blandt andet ejes af ATP, og Forbrugerombudsmanden indgået et forlig, som altså betyder, at kunderne får penge tilbage.
"Fremgangsmåden er i strid med reglerne om god markedsføringsskik, fordi kunderne har indgået aftale om levering af en bestemt ydelse, som uden deres accept er blevet ændret med prisstigning til følge," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
"Det er min opfattelse, at Dansk Bredbånd har opkrævet beløb uden hjemmel, og de penge skal tilbage til kunderne," siger han.
Hver kunde får 300 kroner tilbage. I alt er 1.809 kunder omfattet af forliget. Dansk Bredbånd lover at udbetale pengene senest den 30. april 2010.