Busser scorede bonus for tilfredse passagerer
Syv sjællandske busselskaber kunne notere gladere passagerer og dermed en bonuscheck fra Movia
Der var kontant afregning, da trafikselskabet Movia forleden gjorde status over driften på de sjællandske busruter. Heldigvis var det på den gode måde, for adskillige busselskaber blev honoreret for at køre med høj kvalitet og driftsikkerhed.
Derfor kunne syv busselskaber drage hjem med en check i lommen og en bonus, der i forhold til året før er steget med tilsammen 20 procent. Bonussen beregnes blandt andet ud fra antallet af passagerer og deres tilfredshed med at køre i bus, og fremgang på de parametre var med til at udløse checkken på næsten fem millioner kroner til de syv selskaber.
Fjordbus blev timemæssig topscorer med en bonus på 5,64 kroner pr. kørt time. Fjordbus betjener bl.a. linjerne 600S og 91N. Det gav dem 889.192 kroner med hjem i bonus.
For City-Trafik blev det til 5,41 kr. pr. time og 982.006 kroner i bonus.
De Hvide Busser kørte sig til 4,79 kr. pr. time og 878.422 kr på en check.
De Blaa Omnibusser havde en bonus på 3,47 kr. pr. time, i alt 273.334 kroner.
Netbus lå på 2,43 kr. pr. time og 447.375 kr. i bonus, mens Nobina fik 1,95 kr. pr. time og 340.317 kroner i bonus.
Den største operatør i området, Arriva, sluttede af med 1,46 kr. pr. time og en bonus på i alt 1.123.993 kroner.
"Det er penge, som vi er glade for at udbetale. For kvalitetsbonussen viser, at der bliver gjort en indsats for at øge service til kunderne, der rent faktisk også bemærker det," siger John Sørensen, kvalitetsopfølgningschef i Movia.
Udbetalingen baserer sig på interviews med omkring 20.000 passagerer om deres oplevelse på busrejsen. Det omregnes efterfølgende i et bonussystem.