Limousiner udsat for diskrimination

Artiklens øverste billede
Tommelfingeren vendes nedaf for den ene bil, mens der ingen problemer er med den anden, identiske, model. Niels Frølich Nilsson er frustreret over forskelsbehandlingen, der koster ham og andre limousinejere dyrt.

Forestil dig at du bruger en million kroner på en limousine. Det sker i august. Men lige siden har din dyre nye bil holdt i garagen. Den må ikke komme ud på de danske veje. Selv om du faktisk ejer en bil, der ser præcis lige sådan ud. En bil, der uden problemer har kørt limousinekørsel de sidste tyve år.
Den situation er virkelighed for ejeren af Limousine Service & Business Kørsel i Uvelse, Niels Frølich Nilsson. Han har nu på ottende måned langtidsparkeret en Chrysler 300D i garagen. På grund af, hvad Niels Frølich Nilsson beskriver som et urimeligt bureaukrati.
Niels Frølich Nilsson er vant til at der stilles strenge krav til hans biler. I modsætning til andre biler skal limousiner synes hvert eneste år, og det er også gået glat hidtil.
Problemet er at Færdselstyrelsen nu er begyndt at kræve en dokumentation, som er næsten umulig at skaffe. Styrelsen kræver, at bilfabrikkerne, der har stået for forlængelsen af bilerne, skal levere en garanti for, at den er sikker nok.
Men den garanti vil de amerikanske fabrikker ikke give. Først og fremmest for at undgå risikoen for at få et stort sagsanlæg.
Det ironiske er, at Nils Frølich Nilsson har en anden Chrysler 300D. Den er ombygget samme sted og på nøjagtig samme måde som den nye bil. Den har kørt på danske veje i tyve år og uden problemer klaret alle syn gennem årene.Derfor kan Niels Frølich Nilsson ikke forstå, at Færdselsstyrelsen vil have omfattende dokumentation, når akkurat samme type bil allerede kører rundt i landet. Han frygter, at der er en politisk dagsorden om at bremse importen af limousiner. hvis det er tilfældet synes han dog, at man burde sige det lige ud, i stedet for at påføre vognmænd store udgifter, når de dyre biler må stå uvirksomme i månedsvis.
Det er nemlig ikke kun Uvelse-firmaet, men også alle andre danske limousine-importører, der har problemet, fortæller Nils Frølich Nilsson:
"Vi er flere vognmænd, som har dyrt indkøbte limousiner stående og mange af vore henvendelser til Færdselsstyrelsen eller Transportministeren forbliver ubesvaret", fortæller han.
Nils Frølich Nilsson har nu sendt et åbent brev til Folketingets Trafikudvalg, men føler også at hans muligheder er ved at være begrænsede:
"Jeg ved snart ikke, hvad vi skal gøre".

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.