Udvidelsen af havnen i Grenaa går rask fremad
På Grenaa havn er der ekstra gang i sagerne. Her er man som bekendt i gang med den største udvidelse i havnens historie, og arbejdet skrider raskt fremad. Det er kun fire år siden, at den seneste udvidelse af Grenaa havn var færdig. Dengang troede man, at den ville holde i mange år. Men til sommer er der indvielse af et kæmpestort område i den nordlige ende.
På land bliver der i øjeblikket flyttet jord til den store guldmedalje, og til vands knokler store muskuløse kranbåde med at bryde den nuværende mole ned og flytte den længere ud fra kysten. Der skal også laves en helt ny ydre mole, og forude venter også et større arbejde med at lave en ny halv kilometer lang kaj.
På havnerundtur
Administrerende direktør for Grenaa Havn A/S, Henning Laursen viser rundt. Det er tydeligt, at han elsker sin havn, og på spørgsmålet om, hvorvidt han mener, at det er hans havn, tøver han kun ganske kort, inden han svarer et bekræftende "Ja!". Dog med et svedent smil - der er jo altid en bestyrelse, han er ansvarlig overfor. Men den grundlæggende følelse er, at havnen er hans.
"Ellers kunne jeg jo heller ikke være en ordentlig havnedirektør."
Turen starter i sydhavnen, hvor Kattegatcentret og færgeanlægget ligger. For sydhavnen er der netop lanceret et fremtidsscenarie indeholdende en havnepromenade, Havets Hus, rekreative pladser, et særligt havnemiljø ved fiskerihavnen med mere. Det er endvidere blevet bestemt, at færgerne fortsat skal lægge til i sydhavnen, og der skal ikke bygges boliger.
Skal fortsat være en erhvervshavn
Selv om lystbådehavnen i syd er malerisk og et billede på det gode fritidsliv, så er der ingen tvivl om, at havnen i Grenaa også er til for at give et udkomme til både fiskere og virksomheder. Det vidner de tætliggende, høje erhvervsbygninger og siloer samt det tunge grej på molen til lastning og losning af bulkskibe om.
"Grenaa Havn er en erhvervshavn, og det skal den blive ved med at være. For ellers ville alle de penge, der er investeret i de sidste 10-15 år være spildt", understreger den administrerende direktør.
Der er tale om et beløb på omkring 400 mio. kroner, oplyser han.
"Det er derfor, vi udvider så kraftigt, som vi gør lige nu. Det er for at kunne tage imod nye virksomheder og servicere dem, vi har."
Virksomheder og fragtskibe
På turen fra syd til nord udpeger Henning Laursen nogle af de bygninger, som havnen selv ejer og lejer ud til virksomheder. Andre virksomheder har til huse i egne bygninger. Der hilses livligt undervejs - folk kender hinanden. Et sted ligger en mastodont af et bulkskib. Det er i færd med at losse vegetabilsk olie.
Efter den sidste række bygninger mod nord, breder det kommende havneområde i nordhavnen sig ud i al sin pragt og vælde. Hvor der for kort tid siden var vand, er der nu fast grund, og der køres fortsat fyld i.
Når arealet er fyldt op, vil der være yderligere 400.000 kvadratmeter havneområde. En del af det vil huse den kommende bioethanolfabrik. Hvad der ellers bliver af virksomheder, er indtil videre ikke fastlagt endnu. Men Henning Laursen har et stort håb om, at havnen om et års tid blandt andet vil være base for den entreprenør, der skal opføre, hvad der siges at blive verdens største havvindmøllepark mellem Anholt og Grenaa.