Patienttilfredsheden er i top på Regionshospitalet Grenaa
Regionshospitalet Grenaa placerer sig flot i forhold til landsgennemsnittet i en ny undersøgelse om patienttilfredshed. Undersøgelsen gælder ambulante patienter.
Godt eller virkelig godt. Sådan lyder svaret fra over 98% af de ambulante patienter, der er blevet spurgt om deres samlede indtryk af behandlingen på Regionshospitalet Grenaa. Det placerer hospitalet over landsgennemsnittet, og kun få hospitaler er på samme høje niveau.
"Den høje patienttilfredshed blandt vores ambulante patienter er et stort skulderklap til personalet, der gør en stor indsats for at tilbyde patienterne en rigtig god behandling, hvor de føler sig i gode hænder," siger oversygeplejerske Hanne Mark fra Ortopædkirurgisk Afdeling, der har ansvaret for hospitalets ortopædkirurgiske ambulatorium og dagkirurgiske klinik.
Kommunikation ok, ventetid ikke så godt
Ud af 19 landsdækkende spørgsmål ligger Regionshospitalet Grenaa over landsgennemsnittet på 15 af de områder af behandlingsforløbet, som de ambulante patienter har vurderet. Ifølge undersøgelsen oplever 97%, at personalet er dygtige til at kommunikere, og næsten samme andel giver udtryk for, at de oplever personalet som fagligt kompetente. Lidt under 100% af patienterne føler sig trygge efter besøget i ambulatoriet.
"Vi kan virkelig udnytte, at lægerne hos os uforstyrret kan følge patienterne uden at blive kaldt til akut indlagte patienter, og det giver ro. Patienterne møder også ofte den samme sygeplejerske gennem hele forløbet, og samtidig er plejepersonalet meget rutineret og har stor erfaring inden for deres specialer. Det kan patienterne mærke," siger Hanne Mark.
Også med hensyn til tilrettelæggelsen af det samlede forløb, medinddragelse - og flere andre ting - ligger Grenaa-hospitalet over gennemsnittet.
Kun med hensyn til ventetid og informationer vedrørende ventetiden er der grund til eftertanke. Her svarer 55 procent, at de ikke er tilfredse med ventetiden ved modtagelsen i ambulatoriet, og cirka 47 procent mener, at der er plads til forbedringer angående information om ventetiden ved fremmøde i ambulatoriet.