Sikkert nytår i 20 år
Fyrværkerikampagnen i Danmark har 20 års jubilæum i år. Siden 1989 har kampagnen haft det ene formål: at nedbringe antallet af skader forårsaget af fyrværkeri. Og med god succes. Nytåret 2008/2009 var der 33 alvorlige skader – det laveste antal i år
Igennem årene har kampagnen henvendt sig til forskellige målgrupper og mange gange med en kendt som talerør. Hvem husker ikke Flemming og Berit? OBS-spottene med Peter Schrøder og Søs Egelind, som med humor skulle få familien Danmark til at passe bedre på nytårsaften. Eller Don Ø og Iben Hjejle, der flankerede enhver plakatsøjle i landet, da de nye, smarte sikkerhedsbriller blev lanceret under sloganet: Brug hovedet – sæt briller på?
"Kampagner virker – over år. Ved at bearbejde børn og unge og deres forældre over mange år kan man virkelig ændre adfærd – endda for et ret lille budget," siger Kathrine Jørgensen, projektleder for kampagnen.
I år er målgruppen de 10-16årige, og omdrejningspunktet er
www.respekter.dk
– et kampagnesite, hvor man kan spille fyrværkerispillet, som lærer de unge at omgås fyrværkeri med respekt. Man kan se dette års ambassadør, Mohamed Ali – kendt fra X-Factor, fortælle om de gode råd. Og her dyster omkring halvdelen af landets fritids- og ungdomsklubber, lidt a la facebook, om at finde flest venner.
"Kampagnen har et godt budskab, og jeg vil gerne passe på mine fans," siger Mohamed, som også har en holdning til fyrværkeri:
"Det er festligt og flot – men farligt. Min søster kom en gang til skade – hun fik gnister fra et romerlys i øjet, og tilbragte nytårsaften på skadestuen." Derfor bruger Mohamed og hans familie altid sikkerhedsbriller.
Hos Fyrværkerikampagnen, som er et samarbejde mellem TrygFonden, Sikkerhedsstyrelsen og Sundhedsstyrelsen håber man, at antallet af skader bliver lige så lavt i år som sidste år.