Studie indfører mobil-fri undervisning: Mindre Facebook giver højere karakterer
Højere karakterer er et af argumenterne for, at 350 nystartede markedsføringsøkonom-studerende på Erhvervsakademi Aarhus på ikke må have mobilen fremme i undervisningen
Pak telefonen væk og log af Facebook. Sådan lød beskeden til de 350 nye markedsføringsøkonom-studerende, som mandag startede på Erhvervsakademi Aarhus. Det oplyser uddannelsesstedet i en pressemeddelelse.
No Devices-initiativet har været kørt på to første semesters hold på markedsføringsøkonomuddannelsen på Erhvervsakademi Aarhus i 2016 (16G) og 2017 (17G), og ifølge undersøgelser, som er blevet foretaget på Erhvervsakademi Aarhus, så har det haft en synlig effekt at lade mobilen og Facebook være offline.
Ved den første digitale test på første semester scorede 16G således det højeste gennemsnit på årgangen (6,6). Til sammenligning lå gennemsnittet for årgangen på 5,54. Dette er på trods af, at holdet lå markant under gennemsnit på adgangsgivende karakterer før studiestart, fremgår det af pressemeddelelsen.
I en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse om studerendes motivation scorede hold 16G 7,6 i gennemsnit på oplevet motivation mod 6,7 i undersøgelsens gennemsnit.
Størstedelen mener, at det har haft en positiv indvirkning på deres faglighed.
Det kom bag på Mads Jensen, der mandag havde første skoledag på uddannelsen.
”Jeg er lidt overrasket, men jeg kan godt se formålet med, at man koncentrerer sig 100 procent om undervisningen,” siger han i pressemeddelelsen.
Han er vant til at bruge mobilen som en lille pause i timerne.
”Jeg synes også, at vi som 21 eller 22-årige har et ansvar, og vi skal selv kunne bestemme, om vi vil bruge mobilen eller koncentrere os hundrede procent.”
Bedre karakterer
I to år har Erhvervsakademi Aarhus kørt et mindre forsøg med såkaldte "no devices"-klasser, og erfaringerne er gode, siger underviser Uffe Thomsen.
”De studerende blev langt mere motiverede for at gå på uddannelsen og deltage i undervisningen, end da mobiltelefonerne var fremme. De beskrev selv, at det var en stressfaktor, som blev fjernet,” forklarer han.
Uffe Thomsen mener, at det også er erhvervsakademiets ansvar at give de studerende en digital opdragelse.
”Vi skal lære de studerende om, hvornår det er ok at have en mobiltelefon fremme, hvornår den forstyrrer, og hvornår den kan bruges til noget godt.”
Tidligere studerende: Vi talte mere sammen
Annsofie Skov Søndergård er en af de studerende, der har undværet telefonen i undervisningen. Hun var også skeptisk, da hun på første skoledag fik at vide, at mobilerne var bandlyst i undervisningen.
”Lige da de nævnte det, tror jeg, at vi alle tænkte, at det var noget latterligt noget. Vi er voksne mennesker, og mobilen kunne vi godt selv styre. I dag kan jeg godt se, at det kunne vi nok ikke alligevel,” siger Annsofie Skov Søndergård.
Mads Jensen mener, at det nok bliver et problem i begyndelsen.
”Man kan nok ikke undgå at lige tage den frem og kigge på Facebook,” siger han.
jwh