Kom og få en snak om rent vand hos AquaGlobe
Konkurrencer, vanddrinks og info om fremtidens innovative vandcenter
Til daglig kan man finde AquaGlobe i Skandeborg Forsynings domicil på Døjsøvej lige ved indgangen til Dyrehaven.
Til Sort Nat kan man møde AquaGlobe i Jyske Bank, hvor vandfolket står klar med konkurrencer, vanddrinks og en snak om, hvordan vi sammen kan sikre sanitet og rent vand i hanen og i vandmiljøet, lokalt, nationalt og globalt.
Om man så kan gøre vand til vin, ja det vil vise sig.
Initiativet til AquaGlobe blev taget i 2015 af Skanderborg Forsyning sammen med nogle af Østjyllands mest ambitiøse aktører inden for vand.
AquaGlobe har som vision at være det førende udviklings-, videns- og besøgscenter inden for vandteknologi.
Det partnerskabsbaserede videnscenter har til formål at udvikle og demonstrere konkrete, værdiskabende løsninger på verdens vand. og sanitetsudfordringer.
"Under Sort Nat vil vi gerne fortælle forbrugerne om AquaGlobe og den lokale værdi, vi skaber. En værdi man som forbruger måske ikke tænker så meget over er funderet hos det lokale vandselskab," forklarer Katrine Ringgard Jørgensen fra AquaGlobe, der er et kommunalt ejet - og dermed forbrugerejet - selskab.
AquaGlobe stiller også op til Sort Nat med en invitation til at være med i sit kundepanel, der i dag tæller både private forbrugere og erhverv.
Bæredygtig vandteknologi
"Vi ønsker ar realisere visionerne for FN`s verdensmål ved at udvikle verdensklasse løsninger, der giver adgang til rent vand og sanitet for alle," oplyser Katrine Ringgaard Jørgensen.
I AquaGlobe kan man opleve mange af de projekter, som Skanderborg Forsyning sammen med partnerne har igangsat med det formål at udvikle ny innovativ og bæredygtig vandteknologi direkte i Skanderborg Forsynings fungerende anlæg og som måles i realtid.
AquaGlobe har som mål at skabe 1000 nye jobs inden 2015 og et opnå et besøgstal på 10.000 pr. år.
Men hvad får forbrugerne så ud af AquaGlobe?
"Når partnerne i AquaGlobe installerer, tester og udvikler den nyeste teknologi i forsyningsnettet på vores renseanlæg eller andre steder i lokalområdet, så bliver det forbrugerne, der høster gevinsten i form af faste lave priser på vand, renere vandmiljø, nye rekreative muligheder og samskabelse om vores fælles ressource," fortæller Katrine Ringgaard Jørgensen.
Skabe lokale værdier
AquaGlobe rækker også ud til skoler og uddannelsesinstitutioner ved at sætte vand på lærings-dagsordenen og dermed sikre viden om og fremtidig arbejdskraft inden for vand.
Endelig er der stor fokus på at skabe bedre muligheder for erhvervsturisme via de mange besøg, der også er et af de mål, der er sat.
Aqua Globe har som strategisk ambition at skulle lave meget mere samskabelse med sine kunder om de løsninger og services, som man daglgt arbejde på at forbedre og videreudvikle sammen med de forskellige partnere.
"Det er vores erfaring, at det skaber langt bedre langsigtede og mere helhedsorienterede løsninger at tænke kunder/forbrugere ind i vores arbejde, så vi opnår lokal værdiskabelse," udtaler Katrine Ringgaard Jørgensen og nævner klimaprojektet Låsby Søpark som et godt eksempel.