Tre motorvejsspor klar i nordgående retning på tirsdag

25. september bliver der bedre plads på 'vores' motorvej

Artiklens øverste billede
25. september bliver der bedre plads på 'vores' motorvej. Arkivfoto

Vejdirektoratets udbygning af Østjyske Motorvej mellem Skanderborg S og Aarhus S nærmer sig sin afslutning i denne omgang. Fra tirsdag morgen den 25. september har trafikanterne tre spor i nordgående retning, og et par uger senere følger tre spor i sydgående retning.

Udbygningen af den jyske rygrad fra fire til seks spor gik i gang i januar, og entreprenøren har de seneste måneder arbejdet på højtryk med at færdiggøre udbygningen af E45 mellem Skanderborg S og Aarhus S for at øge fremkommeligheden på den vigtige nord-syd transportkorridor. Nu er entreprenøren klar til at aflevere de nordgående spor til trafikanterne.

Fra tirsdag morgen den 25. september er der tre spor i nordgående retning. Hastigheden bliver 130 km/t på strækningen frem til Aarhus S.

"Nu er vi snart i mål med udbygningen af E45, og det er gået stærkt. Normalt tager det et par år at udbygge en motorvej af nogenlunde samme længde, men på denne strækning har vi været begunstiget med en bred midterrabat, som har betydet, at vi har kunnet udbygge motorvejen på rekordtid," siger projektleder i Vejdirektoratet, Robin Højen Madsen, og fortsætter:

"Trafikanterne får det ekstra spor i nordgående retning nu, men må vente endnu et par uger på det ekstra spor i sydgående retning. Trafikanterne har de ekstra spor til låns, indtil asfaltsæsonen går i gang i foråret 2019. Så kommer vi tilbage på motorvejen for at lægge det sidste slidlag, så kørekomforten også bliver god. Men foreløbigt kan trafikanterne nyde den ekstra plads på motorvejen."

Slidlaget på strækningen lægges først i 2019.

Faktaboks

I perioden fra 2010-2016 er trafikken steget med 25 procent på strækningen.

De nye motorvejsspor vil give trafikanterne en hurtigere og mere sikker rejse på strækningen.

Østjyske Motorvej mellem Skanderborg og Aarhus blev i sin tid bygget med en 12 meter bred midterrabat. Normalt udbygger man en motorvej på ydersiderne, men på denne strækning sker udbygningen fra fire til seks spor i midterrabatten.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.