Debat Norddjurs: Venstre og Socialdemokratiet ansvarlige for, at der er gået sognerådspolitik i skolestrukturen

Artiklens øverste billede
Ulf Harbo, Enhedslisten, Norddjurs Kommunalbestyrelse

"Der er gået sognerådspolitik i skolestrukturen.

Norddjurs Kommune fattes penge, og Børne- og Ungdomsområdet er blevet mødt med et sparekrav på 40 millioner kroner om året de næste 4 år.

Det har betydet, at alle løfter om at bevare vores lokale skoler er droppet, og at der har været en meget forhastet proces om at finde en masse millioner ved at lave vores skolestruktur om.

Men fordi de store partier, Venstre og Socialdemokratiet ikke kan blive enige om, hvilke skoler der skal lukkes, så har man fundet på en masse kompromisser hvor man samler skoler, selv om de ikke er samlet og håber på at spare en masse penge på at klasseoptimere, som det så fint hedder.

Det lyder kringlet, men det er sådan set virkeligheden, når man fx siger at Glesborg Børneby og Distrikt Ørum (teknokratisk navn for Ørum Skole) begge bevares, men at de skal fungere som en skole og dermed klasseoptimere og bruge personale som en skole.

Endnu værre er det ude vest på, hvor man i det der kaldes område Nord lægger Langhøjskolen (Vivild) sammen med Allingåbro Skole og Rougsø (Ørsted) Skole.

Konsekvensen af sognerådspolitikken i V og S er, at vi kan se frem til at børn skifter fra at skulle gå i skole i fx Glesborg i første klasse og Ørum i anden klasse og tilbage igen, fordi man jo skal klasseoptimere så der minimum er 24 elever i hver klasse.

Klasseoptimere drejer sig udelukkende om økonomi og tager ikke hensyn til, hvor barnets tilhørsforhold er i form af kammerater og søskende.

Man kan med forslaget om en ny skolestruktur også risikere, at man fx skal gå i skole i Ørsted, selv om man bor i Vivild, som ligger mere end 10 km væk måske ikke hvert år, men nogle af årerne hvis der kun er børn til 2 klasser til de 3 "skoler", som bliver gjort til en skole.

Lærere og pædagoger vil med forslaget risikere at skulle pendle mellem de forskellige byer, fordi deres skema skal optimeres, hvilket vil give øget transporttid og udgifter og gøre sammenhængskraften og fællesskabet på den enkelte "skole" mindre.

Vi er ude i et kæmpe eksperiment, som jeg er bekymret for ikke kan lade sig gøre logisktisk, pædagogisk og menneskeligt, og som i sidste ende slet ikke vil give de mange millioner - 26,9 millioner i 2020 - som beregnet."

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.