Kommune ansatte medarbejdere fra 'hårdt miljø': Snød og bedrog så det bragede

Der bliver ikke nogen ekstern undersøgelse af sagen med UC Gellerup og Kontaktstedet. Rådmand anser sagen for lukket. Også politiet nedlægger efterforskningen.

Artiklens øverste billede
Kontaktstedet Gellerup. Foto: Kim Frost

Fem medarbejdere er blevet afskediget, en har selv opsagt sin stilling og tre medarbejdere har modtaget en tjenstlig advarsel.

Det nogle af konsekvenserne af skandalesagen omhandlende de sociale indsatser UC Gellerup og Kontaktstedet, viser en redegørelse fra Sociale Forhold og Beskæftigelse til byrådet.

Ifølge forvaltningen er sagen blevet grundigt undersøgt, og det har medført de ovenstånde medarbejdersanktioner - samt beslutningen om, at UC Gellerup og Kontaktstedet, der i 2021 beløb sig til 8,5 millioner kroner, ikke kan videreføres, men nu skal »gentænkes«.

Et flertal i byrådet bestående af blandt andet S, SF og K har samtidig besluttet, at der ikke skal foretages en ekstern undersøgelse af sagens forløb og forvaltningens ansvar. De vurderer, at forvaltningens egen undersøgelse er fyldestgørende.

Udersøgt sig selv

Det vækker kritik hos den borgerlige del af byrådet.

»Det, jeg er allermest ked af, er selvfølgelig, at offentligheden aldrig får indsigt i, om det hele og fulde er lagt frem. Det er jo rådmanden og hans forvaltning, der har undersøgt sig selv. Derfor havde det været klogt, hvis man havde haft uvildige øjne til at kigge på sagen,« siger Gert Bjerregaard (V) til JP Aarhus og fortæller, at det er den værste skandalesag, han har oplevet i sin tid i byrådet.

Også Nye Borgerliges magistratsmedlem, Henrik Arens, er forundret.

»Borgmesteren og et flertal ønsker ikke en ekstern undersøgelse. Og det på trods af, at vi i dag ved, at der har været problemer i årevis (...) Vi kommer ikke udenom, at der er sket et voldsomt ledelses- og politisk svigt i denne sag. Men det ønsker man ikke at grave mere i, så man kan lære af ens fejl,« skriver han på Facebook.

Han mener samtidig, at sagen bør føre til reflektioner i forhold til, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at man fra kommunens side ansætter folk fra det hårde miljø til at passe på og hjælpe unge på kanten af samfundet.

Interne kampe

Sagen med UC Gellerup og Kontaktstedet startede, da forvaltningen den 19. september valgte at lukke de to indsatser og hjemsende ledelse og medarbejdere på baggrund af en foruroligende redegørelse fra en centerchef afleveret en uge forinden.

Redegørelsen ridser en række kritiske forhold op, som startede meget tidligere - blandt andet måtte man i februar måtte fyre en medarbejder på baggrund af en sag om privat kørsel i en kommunal tjenestebil, og i samme periode blev Kontaktstedet lukket midlertidigt på grund af et overfald på en medarbejder.

Snyd med overtid

Kommunens efterfølgende afdækning har blandt andet drejet sig omkring brug af kommunens midler, snyd med vagter, misbrug af køretøjer, læk af oplysninger og intern ballade.

Forvaltningen vurderer, at der blandt nogle medarbejdere har været snydt systematisk med arbejdstid - særlig aftenvagter. Således har medarbejdere i en længere periode ikke arbejdet det antal, de skulle, og som de fik løn for.

»Det vurderes samlet, at der er opstået en kultur i UC Gadeplan blandt enkelte medarbejdere, som selv har vurderet nødvendigheden af at være på arbejde stik mod de udmeldte retningslinjer,« skriver forvaltningen.

Misbrug af busser

Forvaltningen konstaterer også, at flere medarbejdere har anvendt UC Gadeplans busser til privat brug.

Ifølge redegørelsen har der også været interne konflikter mellem grupper af medarbejdere, som har indebåret et højt konfliktniveau, mistillid, trusler og et utrygt arbejdsmiljø.

»Særligt én af disse (grupper, red.) synes at spille en afgørende rolle ift. det interne samarbejde blandt medarbejdergruppen, men også en afgørende rolle ift. den lokale ledelses autoritet,« skriver forvaltningen.

Runderingsskema lækket

Derudover har man også konstateret, at et runderingsskema er blevet lækket. Det fremgår dog ikke til hvem, og det har angiveligt ikke været muligt at bevise, hvem der stod bag lækket.

Forvaltningen har også kigget på økonomien og lavet stikprøver af hver tiende fakturabetaling siden 2019 samt gennemgået lønningerne. Der er dog ikke fundet »betydelige uregelmæssigheder«.

Alt i alt vurderer forvaltningen, at den ledelsesmæssige håndtering af balladen i de to indsatser ikke har været tilfredsstillende.

Lukker politisag

Også Østjyllands Politi har valgt at lukke sagen her.

Aarhus Kommune overdrog i september alt materiale til politiet med henblik på at få en vurdering af, hvorvidt der har været strafbare forhold.

Politiet har nu meddelt kommunen, at der kan være begået flere strafbare forhold, men at der i det udleverede materiale ikke er fundet beviser, som giver anledning til yderligere efterforskning.

Beretningerne om trusler har ifølge politiet medført afhøringer af to medarbejdere, men også den del af sagen nedlægges, idet de to medarbejdere hverken vil fortælle om truslerne eller anmelde noget.

Rådmand trækker streg i sandet

Rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse fortæller til Lokalavisen.dk, at han nu anser sagen for at være lukket.

»Ja, det gør jeg egentlig. Skulle der være et bredt flertal for en ekstern undersøgelse, er jeg med på det, men et meget bredt flertal mener, at vi er kommet godt tilbunds. Og det er jeg glad for. Man kan også argumentere for, at politiet er en form for ekstern undersøgelse, og politiet har vurderet, at der ikke umiddelbart kan føres en sag til domfældelse. Det tager vi til efterretning og har så konkluderet personalejuridisk. Jeg er selv nysgerrig på, hvad en ekstern undersøgelse ville skulle bidrage med. Hvis der er ubesvarede spørgsmål, vil vi gerne svare på dem. Det har vi sagt hele tiden.«

Det handler vel især om at få afdækket din forvaltnings ansvar og ageren - og om, hvorvidt I har reageret tidsnok?

»Ja, og der er vi bare ikke uenige. Vi ville rigtig gerne have handlet anderledes, hvis vi havde haft den viden. Vores store problem er bare, at vi får den viden ret sent. Det har vi taget konsekvensen af nu, fordi tingene ikke er håndteret ordentligt.«

Har sagen haft konsekvenser for medarbejdere i Sociale Forhold og Beskæftigelse, som ikke har arbejdet hos UC Gellerup og Kontaktstedet?

»Nej, det har det ikke. Jeg forsøger at trække en streg i sandet. Vi har undersøgt det her meget, meget grundigt - selv og sammen med politiet - og truffet vores konklusioner. Nu må vi se fremad og lære af det. Nu skal vi have afklaret, hvordan vi skal arbejde med det kriminalpræventive område fremadrettet. Det bliver en rigtig svær og dilemmafyldt proces.«

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.