Butiks-ansatte svines til: »Fatter du ingenting, din dumme kælling?«

Det tog fart under corona.

Artiklens øverste billede
Der er sket en tredobling af anmeldelser om blandt andet vold og trusler. Foto: Salling Group

»Fatter du ingenting, din dumme kælling?!«

»Så åbn dog en kasse mere, idiot!«

»Hvad fanden får du egentlig din løn for …?«

Ovenstående er blot nogle af de overfusninger, butiksmedarbejderne i føtex, Netto og Bilka oftere og oftere må lægge øre til.

Nu er Salling Group gået sammen med HK Handel i en kampagne for at skabe en bedre tone blandt kunderne.

Det skriver Salling Group i en pressemeddelelse.

Gik galt under corona

»Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise. Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service,« siger HR-direktør i Salling Group, Louise Gade.

Hun bliver bakket op af formand for HK Handel Mette Høgh, der mener, at tonen for længst har nået et niveau langt ud over det acceptable.

»Det er helt urimeligt, at man som ansat skal mødes med ubehageligheder. Der eksisterer en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. Derfor tager vi og Salling Group et fælles opgør med den slidte frase om, at kunden altid har ret,« siger Mette Høgh.

Tredobling

Louise Gade understreger, at langt de fleste kunder er søde og ordentlige, og at hverdagen i butikkerne er fuld af gode oplevelser. Men antallet af indrapporterede hændelser fra butikkerne taler samtidig sit tydelige sprog.

»Konkret kan vi se at antallet af anmeldelser om tilfælde af vold, overfald og trusler er steget fra 13 samme tid sidste år til 39 i år. Det er heldigvis de færreste situationer, der er så grelle, at de bliver indrapporteret, men udviklingen illustrerer en tendens, som mærkes tydeligt i alle vores butikker.«

Den udvikling kan HK Handel nikke genkendende til.

En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 procent af fagforeningens medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt til af kunderne.

Psykiske mén

Den dårlige tone kan i sidste ende gå ud over den enkelte ansatte, der risikerer at miste arbejdsglæden eller i værste fald gå ned psykisk.

I Salling Group understreger Louise Gade, at koncernen har faste beredskaber for hjælp til medarbejdere, der har været udsat for ubehagelige oplevelser, samtidig med at alle medarbejdere uddannes til at håndtere konflikter så de ikke eskalerer.

Kampagnen sættes i gang ved indgangen til julemåneden, der udover masser af hygge og traditioner også er kendetegnet ved ekstra travlhed og jag.

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

jro

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.