Tunge udsigter på Letbanen: Aflysninger og nødkøreplan

Letbanepassagerer kan se ind i to uger med flere aflysninger og forsinkelser.

Artiklens øverste billede
Letbanen kører med langt færre afgange de næste to uger på grund af eftersyn, frost og sporarbejde. Her et billede fra en reportage fra letbanen i februar, hvor Jens Biltoft endte ad omveje med at komme to timer forsinket på arbejde på grund af letbanen. På grund af letbanens ustabilitet overvejer han at købe bil, da det ikke er første gang, og det både koster ham og arbejdsgiveren tid og penge, fortalte han til avisen. Foto: Søren Vendelbo

Letbanepassagerer må tilpasse rejseplanerne efter en nødkøreplan i de næste to uger, efter at seks ud af 12 Tangotog er taget ud af drift.

L1 kører kun én gang i timen, og fra mandag til fredag er der færre afgange med L2 end normalt. Sådan lyder Aarhus Letbanes opdaterede nødkøreplan, der gælder fra mandag den 21. november til og med søndag den 4. december.

Det har ikke været muligt at få et opdateret svar fra adm. direktør Michael Borre, Aarhus Letbane, på, hvornår letbanen vil køre med normalt drift igen.

Der er igangsat en undersøgelse med henblik på en årsagsanalyse, der skal afdække, hvorfor Stadler Rail Service ikke har afholdt de pågældende eftersyn.

Thomas Friis Brøndstrup, direktør Keolis’ Letbaner

Torsdag i sidste uge fortalte han dog til JP Aarhus, at Stadler, som står for vedligeholdelsen af togene, stadig er i gang med at lave en tidsplan for eftersynene af de 12 Tango-tog, og at der derfor endnu ikke er en dato for, hvornår driften er tilbage på det normale niveau igen.

»Stadler skal ud at have fat i en underleverandør, som kan gennemføre eftersynene. Det kræver normalt, at man har en aftale på plads i god tid, og det har de så ikke, når de kommer på bagkant.«

Frost og sporarbejde

I uge 47 er det ikke kun de manglende toge, der vil påvirke driften.

Mandag morgen har Midttraffik sat backupbusser ind, da letbanen forventes at få problemer med frost på strømkablerne. Bus 88 vil derfor fra morgenstunden køre mellem Hornslet og Grenaa indtil 7.30. Køreplanen for bus 88 findes på Midttraffiks hjemmeside.

Derudover er der i weekenden fra den 26.-27. november planlagt sporarbejde, da skinnerne ved Nørreport skal vedligeholdes, og derfor kører L1 ikke på strækningen mellem Aarhus H og Lystrup. L2 vil heller ikke køre mellem Aarhus H og Universitetshospitalet og Lisbjergskolen.


Operatør har ikke klart svar

Det var operatørselskabet Keolis, som trak togene ud af drift torsdag den 10. november, da det opdagede, at Stadler ikke havde gennemført de påkrævede eftersyn.

Keolis lejer togene af Aarhus Letbane og har det sikkerhedsmæssige ansvar for driften. Derfor er det Keolis, som skal sikre, at letbanetogene lever op til sikkerhedskravene ved at føre månedlige tilsyn med Stadler, som er leverandør og vedligeholder af letbanetogene.

Undersøgelse i gang

Avisen har henvendt sig til direktøren for Keolis’ Letbaner Thomas Friis Brøndstrup for at få svar på, hvorfor det først et halvt år for sent blev opdaget, at Tangotog fra Stadler havde kørt rundt uden et eftersyn efter 500.000 km.

Det har det ikke været muligt at få svar på, men Thomas Friis Brøndstrup skriver følgende i et skriftligt svar til avisen:

»Keolis Letbaner har siden 2017 gennemført audit og tilsyn med Stadler Rail Service som en del af en overvågningsstrategi, der er forankret i Keolis’ sikkerhedsledelsessystem.«

Hvad er Stadlers forklaring til jer på, hvorfor man ikke har foretaget eftersynene?

»Der er igangsat en undersøgelse med henblik på en årsagsanalyse, der skal afdække, hvorfor Stadler Rail Service ikke har afholdt de pågældende eftersyn. Keolis deltager naturligvis i dette arbejde sammen med Aarhus Letbane, og vi meddeler konklusionerne, når analysen er gennemført.«

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Claus Hansen, der er direktør ved Stadler Rail Service i Danmark.

Det taler vi om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få tophistorier fra hele landet. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.