Per så den samme pornofilm 90 dage i træk - så traf han et valg, der ændrede hans liv
Få kan sige, at de har været deres egen chef i et halvt århundrede. Det kan biografdirektør Per Hauberg, der nu fylder 70 år.
Det er en kærlighed, der starter den 8. januar 1956.
Treårige Per Hauberg sidder i en biografstol i Folketeatret i Aarhus. Det er hans første tur i biffen. På biograflærredet, der formentlig har virket meget stort for en treårig, er Lille Per på sommerferie i ”Far til fire på landet.”
Per Hauberg er hooked.
»Siden er det gået slag i slag,« siger han til Lokalavisen Aarhus.
Direktøren for Malling Bio har levet en stor portion af sit liv i en biograf. Først som gæst, siden som operatør, forpagter og direktør. Han er med egne ord romantiker, eskapist og nostalgiker.
Den 21. november fylder Per Hauberg 70 år, og han er ikke bleg for at fortælle anekdoter fra et liv i filmens tjeneste. En af dem handler om, hvordan han fik reddet Malling Bio, da de danske filmudlejere i 2011 ikke ville importere flere analoge film.
»Der var lagt op til, at det ville tage livet af de små biografer, for det kostede omkring en million pr. sal at købe og opsætte digitale projektorer,« siger han.
Per Hauberg brugte sin pensionsopsparing og skrabede yderligere 750.000 kroner sammen, blandt andet via støtteforeningen Malling Bios Venner og en hjælpende hånd fra Salling Fondene, der årligt donerer millioner til velgørende og kulturelle formål.
»Jeg skrev et langt brev til Salling Fondene for at søge støtte, og en dag kom der svar. Man ville gerne donere 275.000 kroner. Karin Salling blev selv medlem af støtteforeningen. Det er hun stadig, og hun kommer jævnligt i biografen,« siger Per Hauberg.
Porno i 90 dage
”Film skal ses i biografen,” sagde hedengangne tv-vært Ole Michelsen i filmprogrammet Bogart. Per Hauberg kunne næppe være mere enig.
Som stor dreng tog Hauberg ofte cykelturen fra hjemmet i Viby til Vest Teatret i Brabrand fem gange om ugen.
»De vidste, at når jeg kom ind ad døren, så var det 14. række sæde 22,« siger han.
En dag, 16-årige Per stod og ventede i biografens foyer, kom biografdirektøren og spurgte, om han ville se operatørrummet.
»Det var lige mig. Da jeg var gammel nok til det, blev jeg afløseroperatør i stort set alle biografer i Aarhus,« siger Per Hauberg.
Han var blot 19 år, da han besluttede sig for, at han ville være selvstændig. Året var 1972, og Per Hauberg var afløseroperatør i Rio Teatret i Højbjerg, den første biograf i Aarhus, der begyndte at vise porno.
»Jeg så Bordellet (pornofilm af Ole Ege, red.) hele dagen. Det var dengang, man kørte film på spoler af 20 minutter, og man var nødt til at stå og se med, så man kunne skifte spole på det rigtige tidspunkt. Jeg stod med den film hver dag tre måneder i træk, og så blev jeg enig med mig selv om, om jeg skulle noget andet,« siger Per Hauberg.
Livet som selvstændig fik sin spæde start, da han overtog Solbjerg Bio. Pers mor, Else, måtte skrive under på bevillingen. Året efter, i 1973, blev han direktør for Malling Bio. Han var 20 år.
Min sidste aften i Tre Falke Bio, sad der seks mennesker i salen til ”Hello Dolly.” Der var 970 tomme pladser.
Storhed og fald
En biografbillet i Malling Bio koster dags dato 90 kroner. Det, trods en fordobling af biografens elregning. Hvis man køber et titurskort, koster hver billet 75 kroner.
»Den krise, vi alle hører om, skal ikke kradse så meget, at man ikke har råd til at gå i biografen. Jeg er sikker på, at hver prisstigning er med til at koble en familie af. Så vælger de streaming derhjemme i stedet for,« siger Per Hauberg.
Det er sandsynligt, at den nostalgiske biografdirektør mener, verden var bedre dengang, der ikke fandtes streaming. Dengang, der var færre togafgange mellem Malling og Aarhus. Dengang, film som ”Gøgereden” og ”Rocky” var på programmet i Malling Bio.
»Det gik godt de første fem år i Malling, og jeg fik lyst til at prøve lidt mere. Jeg fik forpagtningen af Park Teatret i 1978. Det gik rigtig udmærket. Specielt børnefilmene og ”dobbelt-midnatterne” hver weekend var meget populære i Risskov,« siger han.
Mere vil have mere, og da rygtet lød, at direktøren for 3 Falke Bio på Frederiksberg ville lukke den, slog Per Hauberg til. Han overtog sin drømmebiograf den 1. juli 1980 og sagde farvel og tak til Risskov.
»Jeg førte biografen tilbage dens oprindelige repertoire, de store helaftensfilm. Det viste sig at være et godt valg, og det gik pænt fremad, indtil de københavnske aviser lockoutede deres typografer. Ingen aviser, ingen annoncer, ingen kunder. Min sidste aften i Tre Falke Bio, sad der seks mennesker i salen til ”Hello Dolly.” Der var 970 tomme pladser,« siger Per Hauberg.
Eventyret på Frederiksberg var slut efter ti måneder. Det endte med et minus på 1,2 millioner, en gældssanering og fem års afbetaling.
»Skæbnen ville, at den længe planlagte Sal 2 i Malling stod klar til åbning samme uge, jeg måtte lukke Tre Falke Bio. Feststemningen var dæmpet,« siger Per Hauberg.
Skæbnebestemt
I løbet af et år sælger Per Hauberg omkring 20.000 billetter til film i Malling Bio. I dag er kernepublikummet det, han kalder Sølvbryllup+. Filmen ”Bamse,” om musiker Flemming Bamse Jørgensen, har for nylig været en succes i biografen.
Verden er muligvis af lave, men ifølge Per Hauberg er Malling Bio ikke lukningstruet. Der er lagt op til 50 års-jubilæum i 2023.
»Vigtigst for overlevelsen er den trofaste opbakning, jeg nyder fra publikummer, støtteforeningen ”Malling Bios Venner” og den lille skare frivillige, som giver en hånd med i hverdagen,« siger han og fortsætter:
»Jeg bliver her, så længe helbredet slår til. Jeg har sommetider brændt mig på de eventyr, jeg har kastet mig ud i, men skæbnen ville, at jeg har kunnet holde fast i Malling. Det er jeg taknemlig for.«