Frisørforretning i Adelgade 14 - en bliver til to ...
Et af de sjældne partnerskaber i forretningslivet i Ebeltoft bliver en realitet fra 1. august, når to selvstændige frisørforretninger skal deles om de samme lokaler
EBELTOFT Det summer af liv, lys og turister i Adelgade denne sommer, og det nyder butikkerne godt af. Sommerens behagelige temperaturer gør, at folk har lyst til at slentre rundt og tage sig god tid i gadelivet.
Også hos Deres Frisør i Adelgade 14 kan Hanne Albæk, 70, mærke turisterne. Det er lig med ekstra travlhed i forretningen.
Deres Frisør har en historie, der går tilbage til 1969. Hanne Albæk har været med en stor del af tiden og har ikke planer om at stoppe inden for en overskuelig fremtid.
Heller ikke selvom hun pr. 1. august får selskab i forretningen. Her starter Kristina Bergström, 29, sin egen forretning, Frisør K, i samme lokaler.
”Jeg kontaktede selv Hanne for at høre, om hun var interesseret i en form for partnerskab med mig, hvor vi godt nok drev hver vores forretning, men i de samme lokaler,” fortæller Kristina Bergström, der er født og opvokset i Ebeltoft, og tidligere har arbejdet hos bl.a. Frisør Malou, mens forretningen endnu var en del af gadebilledet i Ebeltoft.
”Jeg blev glad, da Kristina kom forbi og foreslog, at vi skulle drive forretning hver for sig i samme lokaler. Det var sådan set en tanke, jeg selv havde puslet med et stykke tid,” supplerer Hanne Albæk.
Derfor kommer der fremover til at stå både Deres Frisør og Frisør K på facaden på Adelgade 14.
Hjælper hinanden
Selv om Hanne Albæk og Kristina Bergström kommer til at drive hver deres butik, vil partnerskabet naturligvis indebære, at de også vil hjælpe hinanden, når der er behov for det. Det er de enige om.
”Jeg har mine faste og stabile kunder, og de vil få nøjagtig den samme behandling og service som tidligere,” lover Hanne Albæk.
”Jeg skal i gang med at opbygge min egen kundekreds, men jeg håber selvfølgelig, at mange af mine kunder fra min tid hos Frisør Malou ikke har glemt mig,” smiler Kristina Bergström. Den nye duo frygter ikke, at to selvstændige frisørforretninger i samme lokaler er en for meget.
”Overhovedet ikke, det bliver så godt. Vi kommer til at supplere hinanden perfekt,” siger Hanne Albæk.
”Både Hanne og jeg er meget enige om, at godt håndværk og god service er forudsætningen for at have og bevare tilfredse kunder,” tilføjer Kristina Bergström.
Ikke online
I modsætning til andre tilsvarende forretninger giver hverken Deres Frisør eller Frisør K kunderne mulighed for at bestille tid online.
”Jeg har altid brugt, at mine kunder enten bestiller tid telefonisk eller kommer forbi forretningen, og sådan bliver jeg ved med at have det,” siger Hanne Albæk.
”Hvis jeg skal kunne give en kunde en ordentlig behandling og service, vil jeg ikke være presset rent tidsmæssigt,” understreger hun.
Kristina Bergström har det på samme måde, selvom hun repræsenterer en yngre generation for hvem den digitale verden vel nærmest er et must.
”Jeg har prøvet det tidligere at arbejde i en forretning, hvor kunderne kunne bestille tid online. Det husker jeg ikke som et fremskridt, fordi man tit blev presset og stresset til at skulle være hurtigere færdig. Der sad jo en ny kunde, der havde booket tid på nettet og ventede,” siger Kristina Bergström. Så ikke noget nymodens pjank i Adelgade 14, når det gælder tidsbestilling.
To selvstændige kvinder med hver deres frisørforretning på samme adresse virker til at være helt afklarede med og enige om, hvordan de vil trække på fælles hammel - også at de holder lukket lørdag og søndag, men selvfølgelig åbent fra mandag til fredag.