Busbesparelser huer ikke Niels Erik Iversen (S)
Djurslands eneste medlem af Regionsrådet vil kæmpe til det sidste for at få udsat planlagte besparelser på den kollektive trafik på Budget 2019
BUSBESPARELSER
Niels Erik Iversen (S) er ene om at repræsentere Djursland i Regionsrådet, og forud for den kommende anden behandling af Region Midtjyllands Budget 2019, er det tidligere kommunalbestyrelsesmedlem i Norddjurs stærkt bekymret for konsekvenserne af de planlagte busbesparelser i budgettet, der efter Iversens mening vil ramme Djursland hårdt og ikke mindst i Norddjurs.
Der kommer til at ske ændringer på ruterne 120, 121 og 212 i Syddjurs og 1201, 211, 213, 214, 319 og 352 i Norddjurs. Til gengæld er rute 351 (Ebeltoft-Grenaa) taget helt ud af spareplanen. Driften af den påhviler fortsat Region Midtjylland.
Niels Erik Iversens partifælle, regionsrådsformand Anders Kühnau, har tidligere overfor borgmestrene Jan Petersen (S) i Norddjurs og Ole Bollesen (S) i Syddjurs understreget, at han ikke kan øje muligheder for at fordele de planlagte besparelser over en flerårig periode.
Det skyldes primært, at Regional Udviklings økonomi er blevet beskåret efter, at erhvervsfremmeområdet er fjernet fra regionerne Det betyder, at Regional Udvikling bliver lænset for godt 123 mio. kr. i bloktilskud og kommunalt udviklingsbidrag fra 2019.
Norddjurs trængt
Den økonomiske effekt af busbesparelserne vil være en årlig mindreudgift på 11,1 mio. kr. for Region Midtjylland. Den økonomiske effekt for kommunerne vil være en årlig merudgift på 4,1 mio. kr. og 2,8 mio.kr. for henholdsvis Norddjurs og Syddjurs Kommuner i henhold til Region Midtjyllands trafikplan. Den var til behandling i Norddjurs Kommunalbestyrelse og Syddjurs Byråd i 2017.
”Det står herefter Norddjurs og Syddjurs Kommuner frit for at opretholde bustrafikken. Kommunerne kan også vælge, at indføre Flexbus eller anden telebetjening med et serviceniveau, som kommunerne vurderer er passende på tidspunkter og steder med få passagerer,” skriver Anders Kühnau i et svar til Niels Erik Iversen.
I Syddjurs har man i sinde at afsætte penge til at opretholde bustrafikken, mens det ikke er tilfældet i Norddjurs, kommunens økonomiske situation in mente.
”Jeg overvejer min situation,” siger Niels Erik Iversen, der seriøst overvejer at stemme nej til besparelserne. Det vil imidlertid være helligbrøde at ty til et nej, fordi det kan få den konsekvens, at Niels Erik Iversen kommer i skammekrogen for alvor hos Socialdemokratiet.
Samlet trafikløsning
Han vil arbejde for til det sidste for at få besparelserne udsat til 2020, når letbanen langt om længe er kørende.
”Jeg håber på at kunne overbevise Regionsrådet om, at besparelserne udsættes et år, så en samlet plan for den kollektive trafik på Djursland kan træde i kraft 1. januar 2020,” siger Niels Erik Iversen.
Det er imidlertid lidet sandsynligt, at han får lejlighed til at overbevise den øvrige del af kollegerne i Regionsrådet til at vente et år.
”Grundlæggende drejer det sig jo om at tilpasse buskørslen til efterspørgslen og understøtte potentialerne i letbanen, til gavn for befolkningen og fremtidig bosætning på Djursland,” som Anders Kühnau skriver i sit svar til Niels Erik Iversen.