Rådmand om busbesparelser: Ret jeres vrede mod regionen
Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simsek (V) forsikrer, at han vil forsøge at afbøde konsekvenserne af regionens busbesparelser
”Det er regionens ansvar.”
Da Lokalavisen interviewer Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, om de bebudede besparelser på regionale busser, forsømmer han ikke at få fortalt, at det er politikerne i Region Midtjylland, der er skyld i, at flere lokalsamfund nu risikerer at miste deres blå busforbindelser.
Men Venstre-rådmanden påtager sig nu ansvaret for at finde tålelige løsninger, så kommunens små byer ikke bliver afskåret fra kollektiv transport.
Busbesparelser vækker harme: Stop med det cirkus
”Selv om vi i seneste budgetforlig skulle spare mange penge, lykkedes det os at undgå besparelser på den kollektive trafik. Men regionen er gået i modsat retning, og jeg vil forsøge at afbøde konsekvensen af regionens beslutning,” slår Simsek fast.
Kommunen har 50 millioner kroner opsparet, og de penge er øremærket en styrkelse af den kollektive trafik. Nogle af dem vil rådmanden bruge på afbødningen.
Vi vil ikke overtage regionens forpligtelser
”Min intention har hele tiden været at styrke den kollektive trafik og investere i den. Der vil jeg i særdeleshed kigge på Sabro, som er et stort område, der får en dårlig betjening på baggrund af besparelserne. Dernæst er der den sydlige del af Aarhus, som bliver berørt,” siger rådmanden, som mener, at der skal sættes busser ind i de to områder.
Den løsning ser han dog ikke som holdbar i Borum vest for Aarhus, hvor man mister både den vigtige rute 112 og rute 116, der runder byen om aftenen.
Tidligere Aarhus-borgmester forsvarer besparelserne: ”Busserne har kørt i røven af hinanden”
”For Borums vedkommende kommer vi måske til at kigge på at facilitere en delebilsordning med el-biler. Vi kan også kigge på små minibusser, som betjener de bysamfund, der savner kollektiv trafik. Intet ligger fast, og intet er afskrevet, men jeg kan ikke 1:1 gå ind og erstatte det, regionen sparer på. Jeg er nødt til at kigge økonomisk på passagergrundlaget, og jeg har ikke ubegrænsede midler.”
”Det beløb, vi har til rådighed, lyder måske stort, men på det her område er det ikke alverden, og jeg skal prøve at få mest muligt ud af det. Der er også andre steder i kommunen, hvor vi har dårlig betjening. Borgerne i Borum må kontakte regionsrådsformanden og stille ham til ansvar,” siger Bünyamin Simsek.
Ingen garantier
Regionen sparer 13 millioner på seks Aarhus-ruter. Det er jo ikke vildt mange penge, og endnu mindre hvis I laver fællesfinansiering med nabokommunerne. Hvorfor ikke bare føre ruterne videre?
Når man er afhængig af andre partier, så er det svært at give garantier
”Vi vil ikke overtage regionens forpligtelser, for hvis vi senere vil ændre eller nedlægge dem, så har vi en økonomisk erstatningsforpligtelse i millionstørrelsen, som vi ikke vil påtage os. Når regionen udfaser ruterne, så er det vores ansvar at levere nogle nye løsninger. Og 13 millioner er mange penge, når der er andre steder i kommunen, der også skal tages højde for.”
Lokalsamfund kæmper mod nedlæggelse af busrute: ”Sludder, at busserne ikke bliver brugt”
Du snakker meget om at afbøde. Betyder det, at du ikke kan garantere, at borgerne ikke vil få en forringet kollektiv trafik?
”Vi har som kommune en forpligtelse til at levere løsninger til vores opland og ikke kun have fokus på indre Aarhus. Jeg kan ikke komme med konkrete løsninger allerede, men der vil være kollektiv betjening af de bysamfund. Deres frustrationer og berettigede vrede synes jeg, at de skal rette til formanden for regionen.”
Så ingen garantier?
”Jamen, der skal jo 16 mandater til i byrådet. Når man er afhængig af andre partier, så er det svært at give garantier. Jeg kan give garantier for mine seks mandater, og de vil blive brugt på at styrke og investere i den kollektive trafik, som vi gik til valg på.”
faktaboks: Disse ruter bliver ramt:
111 (Hinnerup-Sabro-Aarhus)
112 (Silkeborg-Sorring-Aarhus)
114 (Aarhus-Hammel-Viborg): Ændres til kun at køre Aarhus-Hammel - flere afgange i myldretid
116 (Galten-Sabro-Aarhus)
302 (Aarhus-Beder-Malling-Norsminde-Odder): Aarhus-Beder-Malling betjenes fortsat af rute 100, så strækningen Malling-Norsminde-Odder er i fare
914X (Aarhus-Hammel-Viborg)