Aarhus Hylder den gode service: Stem på din favorit blandt de nominerede
Der er delte meninger om, hvor i Aarhus man finder den absolut bedste kundeservice. Men hvad er god service egentlig? Henrik Kaufmann, direktør og medejer af Kaufmann-kæden, er klar med svaret.
God service er alfa og omega for at få en forretning til at køre – det kan alle vist blive enige om. Og det er uanset, om det er glade og hjælpsomme medarbejdere i den anden ene af kundeservicetelefonen, butiksansatte, der gør lidt ekstra ud af at give kunderne en god oplevelse, eller noget helt tredje.
Aarhus er fyldt med virksomheder, der hver dag gør deres bedste for at yde god service til kunder såvel som besøgende. Og så er det desuden fødebyen for en 113-år gammel virksomhed, der efterhånden er blevet landskendt netop for sin gode service – nemlig Kaufmann.
Tøjforretningen åbnede sin allerførste butik i Aarhus i 1908 under navnet Flipcentralen, hvor den dengang kun 18-årige Axel Kaufmann tog første spadestik til det, der skulle blive en succesfuld familievirksomhed.
Forretningens grundsten
I dag er Axel Kaufmanns barnebarn, den 74-årige Henrik Axel Kaufmann, direktør i tøjkæden. Og selv om der er gået mere end 100 år, holder han stadig fast i grundstenene, som hans farfar byggede Kaufmann på.
Han mener nemlig stadig, at god service er vejen frem – også selv om man allerede har en stærk, etableret virksomhed.
Hvad er god service i Kaufmann?
»Vi forsøger at møde kundens forventninger – ja, faktisk helst overgå deres forventninger. Vi går meget op i, at vores medarbejdere er klædt på både fagligt og personligt til at yde en førsteklasses service,« forklarer Henrik Axel Kaufmann og fortsætter:
»De skal være i stand til at give en professionel og kompetent rådgivning. Vi lægger meget vægt på, at folk føler sig velkomne, og at vi kan give kunder en personlig oplevelse.«
Hvorfor er det vigtigt?
»Kundeservice ligger jo sådan set i vores dna. Det er noget, vi altid er gået op i. Men det er blevet meget vigtigere nu – ikke mindst fordi konkurrencen er blevet skærpet voldsomt. Blandt andet fordi internettet er kommet. Vi har jo også selv internethandel, men hvis de fysiske butikker skal have en chance, skal man kunne tilbyde noget, man ikke kan få på nettet. Yde en service, som man ikke kan få på nettet. Og det tror vi stadig på.«
Hvordan opretholder man standarden for god service, når man har eksisteret i mere end 100 år?
»Det skifter selvfølgelig med tiderne. Vi udlærer selv vores personale, så de først og fremmest har en stor produktviden, og vi træner dem i service løbende. Vi har også mange medarbejdere, der har været ansat i mange år, som kan give både viden og holdning videre til de unge medarbejdere. Så jeg synes, at balancen mellem både unge og ældre medarbejdere og de uddannelser, som vi holder løbende, gør, at vi holder os tidssvarende,« siger Henrik Axel Kaufmann og tilføjer afsluttende:
»Jeg tror på, at det er det, der gør, at vi kan blive ved.«
Stem på din favorit
Det er imidlertid naturligvis ikke kun Kaufmann, der yder god service i Aarhus.
Derfor er JP Aarhus og Aarhus Onsdag gået sammen om at hylde den gode service i byen som en del af projektet Aarhus Hylder. Her har aarhusianerne siden starten af august kunnet byde ind med forslag til virksomheder, der gør lidt ekstra for at sende kunder tilfredse derfra.
Forslagene er væltet ind, og nu har en jury sammensat af velbevandrede Aarhus-personaer udvalgt fem butikker som finalisterne i Aarhus Hylder 2021.
Fra nu og frem til den 17. september kan der stemmes på favoritten blandt de fem, hvorefter der vil blive kåret en vinder.