Mavebluser skal diskuteres – ikke forbydes

Skolerne i Syddjurs Kommune vil ikke forbyde de såkaldte crop tops. Alligevel mener flere skoleledere, at debatten er vigtig. Det handler ikke kun om rettigheder, men også om at sætte grænser.

Artiklens øverste billede
Drenge og piger protesterede mandag ved Aarhus Katedralskole mod forbuddet. Foto: Øxenholt Foto.

Det skabte stor virak, da Firehøjeskolen i Nørup valgte af forbyde mavebluser. Forbuddet er allerede blevet trukket tilbage, og et lignende forbud har aldrig været på tale hos skolerne i Syddjurs. Flere skoleledere mener dog, at intention var på rette sted.

»Jeg synes mest af alt, at det var ærgerligt, at det blev grebet an på den måde, for intention var god nok,« siger Bitter Rasmussen, skoleleder på Hornslet Skole, og uddyber.

»Jeg husker, at vi for mange år siden havde samme debat, og dengang blev det til, at vi drøftede spørgsmålet på en måde, hvor vi skabte opmærksomhed på det som skole – sammen med elever og forældre.«

»De der forbud. Hvad enten det drejer sig om mobiltelefoner eller mavebluser. Det er bare en rigtig uheldig vej at gå«

Claus Peter Olesen, skoleleder, Molsskolen

Samme pointe fremhæver Lene Kirkegaard, skoleleder på Kolind Skole.

»Det her har været en vanskelig sag, for jeg kan sådan set godt forstå, hvad skolelederen vil, men jeg kan sådan set også sagtens følge forældre, der spørger, »hvorfor er et stykke maveskind anderledes end et lår?«,« siger hun.

Ifølge skolelederne er det vigtigt at have en god dialog. Spørgsmålet om påklædning er nemlig, som så meget andet, en del af den almene dannelse

»Påklædning betyder selvfølgelig noget. Det er vigtigt, at vi sammen med de unge kan folde ud, hvad det er for nogle signaler, man sender med det tøj, man tager på, men det er jo ikke det samme som at begynde at tale om, at der så er noget tøj, som er forbudt,« siger Bitter Rasmussen.

Hvis ord som ’signaler’ og ’dannelse’ virker meget abstrakte, så er det forståeligt nok. Emnet er kompliceret, og skolelederne formulerer sig generelt meget forsigtigt om det. Det er dog tydeligt, at det fra skolernes side handler mere om grænser end om rettigheder. For rettighederne er der ingen tvivl om. Man har ret til at klæde sig, som man vil. Men skolernes adgang til at sætte grænser er vigtig, når man skal skabe et godt læringsrum.

»Når vi har undervisning, og en elev eksempelvis har en kasket på, så vi ikke kan se dem i øjnene, så beder vi dem om at tage kasketten af. Så der gør vi jo et eller andet for at gøre det tydeligt, at det er et læringsrum, og det forpligter på nogle forskellige måder,« siger Lene Kirkegaard, og fortsætter.

»Min oplevelse er, at forældre rigtig gerne vil have, at vi på skolerne er tydelige, og sætter nogle klare krav og rammer. Det skaber ro i klassen, at der er krav om, at børnene laver deres lektier, at de møder op til tiden og sådan noget der. Forældrene bakker op om, at det er skolens opgave,« siger hun.

Forbud ikke vejen frem

Grænserne skal dog ifølge skolelederne findes i fællesskab og ikke som et overordnet regelsæt.

»Jeg synes, det er en ualmindelig dårlig ide, at indføre forbud mod en bestemt type påklædning blandt børn og unge. Det er jo ikke sådan, det skal gribes an. Det skal gøres i dialog med de unge og deres forældre,« siger Claus Peter Olesen, skoleleder på Molsskolen.

»Det er noget, vi snakker om i konkrete tilfælde, og ikke på en måde hvor vi diskuterer, hvor mange millimeter maveskind man må vise.«

Lars Robdrup, skoleleder, Rosmus Skole

Han understreger dog, ligesom de andre skoleledere, at det ikke betyder, at man skal lade som om spørgsmålet om påklædning ikke eksisterer. Samme pointe går igen hos skolelederen på Rosmus Skole, Lars Robdrup.

»Hvis nogen går påklædt på en måde, som er forstyrrende for undervisningen, så tager vi en snak med alle parter. Det behøver ikke være bare maver – det kan være alverdens ting,« siger han, og uddyber. »Det er noget, vi snakker om i konkrete tilfælde, og ikke på en måde hvor vi diskuterer, hvor mange millimeter maveskind man må vise. Men det er da klart, det er en del af det, vi normalt snakker om i forhold til at skabe et godt læringsmiljø for alle.«

Ikke et problem på Mols

Dialogen om grænser er altså vigtig ifølge skolerne. Alligevel er skolelederne overraskede over at debatten har grebet sådan om sig.

»Jeg var overrasket over det blev bragt på banen, for det er ikke noget der fylder hos os. Og det er slet ikke aktuelt at tale om et forbud mod bestemte typer af påklædning på vores skole,« siger Bitter Rasmussen.

»De der forbud. Hvad enten det drejer sig om mobiltelefoner eller mavebluser. Det er bare en rigtig uheldig vej at gå. Det fylder ikke på Mols, lad os sige det sådan,« siger Claus Peter Olesen.

De bakkes op af Lene Kirkegaard på Kolind Skole.

»Jeg kan slet ikke nikke genkendende til, at vi er tæt på at lave regler for påklædning. Der er meget andet i forhold til at skabe et læringsrum, der er mere aktuelt at have en debat med forældre og elever om, end længden på trøjerne,« siger hun.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.