Fire spor på Århusvej, supercykelsti og letbane
Favrskov Kommune har gang i flere trafikprojekter på Århusvej og ved E45-afkørslen i Søften

Søften-Hinnerup er det største vækstområde i Favrskov, og kommunen arbejder på flere fronter med at øge fremkommeligheden på Århusvej, der er trafikbelastet fra Hinnerup til Søften-afkørslen ved E45.
Det fortalte borgmester Nils Borring, da han mandag formiddag havde besøg af transportminister Benny Engelbrecht. Ministeren er på tur rundt i kommunerne i forbindelse med vedtagelsen af Infrastrukturplan 2035, hvor særligt opgraderingen af rute 26 til motortrafikvej og sporudvidelsen af E45 har betydning for Favrskov Kommune.
Borgmesteren og ministeren var begyndt dagen i Lading for at snakke omlægning af rute 26, hvorefter de satte kursen mod pendlerpladsen ved Søften-afkørslen, hvor Nils Borring informerede ministeren om Favrskovs trafikplaner i forhold til E45.
Letbane/trængselsfri bus: Fra 2020-22 bliver der lavet en VVM-undersøgelse af linjeføring langs Århusvej for en letbane eller alternativt en trængselsfri bus, der helt eller delvist får eget tracé og er en billigere løsning end letbane. Målet er at styrke den kollektive trafik, forbedre miljøet og mindske trængslen på vejene.
Udvidelse af Århusvej: For at afhjælpe trængslen vil Favrskov Kommune gerne udvide Århusvej til fire spor på strækningen fra Damsbrovej i Hinnerup til E45. Vejudvidelsen har endnu ikke været behandlet politisk, men den er en del af de nuværende budgetdrøftelser i kommunen, fortæller borgmester Nils Borring. Projektet planlægges i samspil med letbaneprojektet og en udvidelse af cykelstien langs Århusvej til en supercykelsti.
Supercykelsti: Den eksisterende cykelsti langs Århusvej skal opgraderes til en supercykelsti med sikre krydsninger og større stibredde. Ligesom det er tilfældet med VVM-undersøgelsen, koordineres supercykelsti-projektet sammen med Aarhus Kommune.
»Der er mange i Søften og Hinnerup, der cykler på arbejde i Aarhus, blandt andet til sygehuset i Skejby,« fortalte borgmesteren ved mødet med ministeren på pendlerpladsen.

Ministeren kvitterede med at oplyse, at der generelt er meget stor interesse for supercykelstier, der typisk går på tværs af kommuner og binder kommuner sammen.
Parker og Rejs-anlæg
Pendlerpladsen ved motorvejsafkørslen har udsigt til en enorm opgradering, idet det er tanken at etablere et ’Parker og Rejs-anlæg’ ved Søften-afkørslen, hvor man kan parkere sin bil og hoppe på letbanen ind mod Aarhus. Anlægget skal gøre omstigningen mellem bil og letbane mere smidig og effektiv.
Parker & Rejs-anlægget bliver et af de største i landet og det første, som får direkte adgang til motorvej E45. Her bliver plads til 1.000 biler, langtidsparkering for lastbiler, cykelparkering, en busterminal, et tankanlæg og direkte adgang til letbanen mod Aarhus og Hinnerup, oplyser Letbanen på sin hjemmeside.
Det skal understreges, at der ikke er truffet nogen endelig beslutning om at forlænge letbanen fra Aarhus Nord/Lisbjerg til Hinnerup. Som nævnt er der ved at blive lavet en VVM-undersøgelse, og finansieringen af den eventuelle letbane-udvidelse er heller ikke på plads.