Æblefald: Én mand og 900 kilo æbler

Æblefald. Det er, hvad Sebastian Welander og Mikkel Bisp Hoffmann har valgt at kalde deres cider. En syrlig sag, der udelukkende består af æbler fra aarhusianske haver.  

Artiklens øverste billede
Sebastian Welander. Foto: Mille Winther

»Hej med dig! Bor du i Aarhus? Har du en have?«

Sådan starter beskeden, som makkerparret Sebastian Welander og Mikkel Bisp Hoffmann skal til at sende ud i Facebookuniverset. Sidste år havde de en lignende besked, der blev spredt så hurtigt, at de måtte stoppe delingen. De fik simpelthen for mange henvendelser.

Den nye besked der lander på Facebook inden længe. Foto: Ulrik Myretue

Deres koncept er simpelt. Bryg en cider, der har rod i aarhusianske haver med æbletræer i aarhusiansk muld, aarhusianske cafeer og restauranter, der sælger dem og aarhusianske kunstnere, der designer deres label. Cideren er ikke tilsat noget andet end saften fra æblerne, der ellers ville have rådnet på græsplænerne.

Uudnyttede frugter

For nogle år siden slog en tanke ned i Sebastian Welander. Hvorfor ikke bruge alle de mange æbler, der falder af træerne om efteråret? Han tænkte på sin fars græsplæne, som hver september måned blev dækket til af æbler, der stille og roligt rådnede væk.

Sebastian Welander kigger på flasken, der står på bordet foran ham. Cideren er gylden som smeltet smør. Han drejer den rundt i højre hånd, mens han tænker tilbage.

»Jeg syntes bare ikke, at det kunne passe, at de bare skulle ligge dér. Frugter, der ikke er giftige. Hvorfor bruger vi dem ikke?«

Ene mand om 900 kilo æbler

I 2019 gjorde Sebastian Welander noget ved ideen. Sammen med to venner besluttede han sig for at starte et mikrobryggeri, der skulle hedde Æblefald. De sendte beskeden ud på Facebook og samlede kassevis af æbler ind fra private haver.

»Af forskellige årsager endte begge venner med at springe fra. Så dér stod jeg pludselig alene med 900 kilo æbler. Det er altså mange æbler ene mand,« griner Sebastian Welander.

Sebastian Welander og Mikkel Bisp Hoffmann. Foto: Oliver Ørskov

Sebastian Welander ville have en makker med i projektet. En at dele både det tunge slæb og opsving med. Heldet ville det, at han i sommeren sidste år tilfældigt mødte Mikkel Bisp Hoffmann i byen.

»Han stod og slingrede vin, og vi faldt i snak. I oktober kom han med i firmaet.«

Surdejsbageri og naturvin

Sebastian Welander er 27 år. Han er surdejsbager og nu også iværksætter. Eller ballademager, som han selv siger.

»Jeg har svært ved ordet iværksætter. Så lyder jeg som en, der går rundt i jakkesæt. Jeg render rundt i t-shirt og cowboybukser og forsøger at lave ballade med alle de tanker og idéer, som jeg ikke kan slukke i hovedet. Det var sådan, Æblefald blev til. Og heldigvis er Mikkel lige så besat af idéen, som jeg er.«

Mikkel Bisp Hoffmann er 20 år. De sidste mange år har han specialiseret sig i naturvin - blandt andet hos seks forskellige vinbønder i Tyskland. Den viden blev brugbar, da cideren skulle laves, fordi brygning af vin og cider er nogenlunde ens.

Nye æbler, nye kunstnere

Den flaske, der står foran Sebastian Welander, er blevet solgt. Det samme gælder resten af produktionen. Men selvom de kunne melde udsolgt rimelig hurtigt, satser makkerparret ikke på at blive rige af Æblefald. Hvilket heller aldrig var meningen.

»Det giver ikke nogen mening at regne timelønnen ud i kroner og ører, slet ikke. Heller ikke næste år, hvor vi formentlig kommer til at femdoble salget. Vi gør det her, fordi vi kan lide det. Det samme gælder vores brug af kunstnere til designet på flasken,« siger han og peger på den hvide label, der pryder flasken.

Flaskens label er designet af kunstner Ulrik Myrtue. Foto: Oliver Ørskov

Makkerparret vil have nye aarhusianske kunstnere med i projektet hvert år, så flasken jævnligt får et nyt udtryk.

»Marketingfolk siger, at et nyt brand lever meget på genkendelighed. Så i den henseende burde vi beholde vores logo. Men æblerne skifter, når sæsonen skifter. Og vi kommer aldrig til at have det samme produkt år efter år. Det er ikke lige som Coca Cola. Og siden vi ikke tilføjer noget, er det æblerne, der afgør smagen.«

En anden del af projektet, der muligvis ville få marketingfolk til at himle med øjnene, er deres krav til æblernes ophav.

»Vi har besluttet os for, at det her skal være et Aarhus-projekt. Derfor har vi sagt nej tak til venlige haveejere fra eksempelvis Horsens, der gerne ville stille deres æbler til vores rådighed. Det giver en ro at kunne fortælle de mennesker, der drikker cideren, hvor den kommer fra. Derudover bor vi jo her og vil gerne lave cider med æbler herfra.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.