Vi får ikke nok for turisme-kronerne...
John Haarup Laursen (DF) er bestemt ikke tilfreds med VisitAarhus' promovering af Skanderborg Kommune.
Skanderborg Kommune får ikke nok for den million kroner, kommunen årligt sender i retning af VisitAarhus, der har til opgave at promovere turismen i en række østjyske kommuner - og som 1. januar 2020 tog over for VisitSkanderborg.
Så kontant er udmeldingen fra John Haarup Laursen, byrådsmedlem i Skanderborg Kommune for Dansk Folkeparti og formand for det kommunale ’Opgaveudvalg om Erhverv og Turisme’.
»Hvad får vi egentlig for pengene? Nogle få sider i en brochure og en cykel bemandet af en enkelt medarbejder på Himmelbjerget. Jeg tror bestemt ikke, vi har fundet den rigtige løsning, og Dansk Folkeparti mener, at vi skal gøre noget andet i Skanderborg Kommune. Og det skal vi kigge på ved årsskiftet, når kontrakten med VisitAarhus skal genforhandles,« siger John Haarup Laursen og konstaterer, at hans parti aldrig har været glade for, at VisitSkanderborg som en selvstændig enhed blev nedlagt og mere eller mindre tvunget ind i VisitAarhus.
Holde på turisterne
John Haarup Laursen påpeger, at det for Skanderborg Kommune gælder om at holde turisterne så lang tid som muligt indenfor kommunegrænsen. Det handler om økonomi og omsætning i lokale butikker og overnatningssteder.
»I forhold til turismen har vi brug for en lokal forankring. Jeg er helt med på, at vi er en del af Østjylland i denne sammenhæng, men det er vigtigt for de forretningsdrivende inden for adskillige erhverv, at turisterne bruger nogle af deres penge her. Og det skal VisitAarhus være medvirkende til i form af promovering. Og det kræver altså mere end en medarbejder og en cykel på Himmelbjerget,« siger John Haarup Laursen.
Han anerkender dog, at de store turistattraktioner ikke står i kø i Skanderborg Kommune.
»Skanderborg bliver let en kommune, som man kører gennem og ser Himmelbjerget og Ejer Bavnehøj. Så ja, alt ville blive lettere, hvis vi havde fx en forlystelsespark, men det har vi som bekendt ikke. Men netop derfor er det vigtigt, at vores tilbud bliver brandet - og at man fx får fortalt turisterne, at de kan bo billigere på et hotel herude hos os end i Aarhus, og så tage den korte tur derind med tog eller bus,« lyder det fra John Haarup.
Konkret kontrakt
Borgmester Frands Fischer (S) konstaterer, at kontrakten med VisitAarhus er meget konkret.
»Vi har sådan set nogle helt firkantede mål. Og øverst står, at vi i Skanderborg Kommune vil have vores del af den samlede turismevækst i Danmark. Altså, vokser turisme med fx 14 procent i Danmark så sådan, så skal den minimum også vokse det her i kommunen,« forklarer Frands Fischer og tilføjer:
»Det er mit indtryk, at vi hos hos VisitAarhus får en mere strategisk tilgang til brandingen af Skanderborg Kommune. Til gengæld får vi ikke den sammen mængde aktiviteter, fx Himmelhop-dagene. Men som John Haarup Laursen påpeger, skal vi evaluerer samarbejdet inden længe, og her skal vi også høre fra brancheaktørerne. Så tager vi den videre derfra.«