Grenaa Havn ser positivt på ny aftale

Infrastrukturaftalen 2021 bringer ny asfalt til Djursland. Det er positivt for både Grenaa Havn, virksomhederne på og omkring havnen, men ikke mindst for færgeforbindelsen Grenaa-Halmstad. Nu står få km asfalt tilbage at blive opgraderet mellem Tåstrup og Grenaa.

Artiklens øverste billede

Historisk set har infrastruktur til og fra havnen været et højt prioriteret fokuspunkt for Grenaa Havn. Ekstraordinært i den seneste periode, hvor det i længere tid ikke så ud til at gå Djurslands vej med opgraderinger og forbedringer til transportområdet. Et intensivt arbejde på at få politikernes blik rettet mod Djursland har ifølge Grenaa Havn nu båret delvis frugt, i den nu aftalte infrastrukturplan for 2022-2035.

På trods af, at Grenaa Havns prioriterede ønske om en 2-1 højklassevej fra Tåstrup helt til Grenaa ikke blev indfriet, er der trods alt positivisme at spore hos Henrik Carstensen, CEO Grenaa Havn A/S.

»I kølvandet på havnens seneste års fremgang og Stena Lines planer om at fordoble kapaciteten på Grenaa-Halmstad forbindelsen, forventer vi massivt øget, tung trafik på Djursland, til og fra Grenaa. Derfor har det ligget os meget på sinde, at der kommer fokus på en opgradering af A15 som første prioritet. Det glæder os her på havnen, at der nu politisk gøres flere tanker om en opgradering på den sydgående rute til – og fra Grenaa. Derfor imødeser vi den forventede opgradering af rute 15 mellem Bale og Tåstrup,« fortæller Henrik Carstensen i en pressemeddelelse.

Omfartsveje på A15

I aftaleparternes infrastrukturaftale 2021 er indgået et forlig om to omfartsveje på fire kilometer nord om Tirstrup og fire kilometer Øst om Trustrup.

»Med de to planlagte omfartsveje ved Tirstrup og Trustrup vil trafikken positivt få et bedre flow. Det har stor betydning for vore logistikvirksomheder, at gods kan fragtes effektivt til og fra havnen. Sådanne markante infrastrukturændringer vil altid påvirke omgivelserne, også helt lokalt. Set fra havnens synspunkt, og med et rodfæstet ønske om fortsat at styrke og udvikle vores lokalområde, er denne opgradering en vigtig parameter for vores kunder og samarbejdspartnere,« konstaterer Henrik Carstensen.

Grenaa Havn forsætter den hidtil aktive, politiske dialog om en endnu bedre infrastruktur på Djursland. Henrik Carstensen øjner muligheden for fortsat at påvirke puljen på 3,5 mia. kr., som endnu ikke er prioriteret til specifikke projekter.

»Som vi ser det, mangler vi, med den nye infrastrukturaftale, relativt korte strækninger i at have et velopgraderet og moderne vejsystem, syd for Grenaa. Derfor læner vi os ikke tilbage, snarere tværtimod. Vi påtænker at fastholde vores intensive fokus på løbende og fortsatte opgraderinger af infrastrukturen på Djursland,« siger Henrik Carstensen.


gs

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.